Viv & Riley – Imaginary People

Viv & Riley - Imaginary People album cover

Het duo Vivian Leva en Riley Calcagno maakten een aantal jaren geleden veel indruk op mij met hun titelloze album. Ik heb dat album er dit jaar nog maar eens bijgepakt en het ging gewoon nog steeds niet vervelen. Veel invloeden halen ze uit het country genre, maar ook bevat het tinten van folk en roots muziek. Dit jaar zijn ze terug in geweldige vorm met hun nieuwe plaat Imaginary People.

De afgelopen jaren is voor dit duo een tijd geweest van verandering. Het is niet iets nieuws en het lijkt of elke artiest op de een of andere manier aan het veranderen is. Natuurlijk komt dat door de rap veranderende muziekindustrie, maar ook gewoon om vernieuwde inspiratie te krijgen. Viv & Riley verhuisden naar Durham, North-Carolina waar een hippe muziekscene momenteel aan de hand is.

Zo werden er door Viv & Riley veel nieuwe muzikale vrienden gemaakt en dat hoor je aan Imaginary People. Mochten eerdere platen veel leunen op genres zoals country, roots en folk, dit keer verkennen ze de alternatieve indie scene. Dat betekent overigens niet dat er geen getokkel, fiddles en pedal steels te horen zijn op dit album. Het is present, maar in mindere mate.

Trouwens, als je je afvraagt waarom vorige albums werden uitgebracht onder de naam Vivian Leva en Riley Calcagno en dit nieuwe album onder de naam Viv & Riley. Ook weer een verander-dingetje. Ik kan begrijpen dat de namen in eerste instantie moeilijk te onthouden zijn en dat ze de keuze hebben gemaakt om het wat eenvoudiger te maken. Het klinkt naar mijn mening een stuk beter.

Imaginary People is wel weer ontzettend mooi zeg. Ik genoot al intens van eerdere platen, maar bij dit album nog net iets meer. Het is dus een blend van verschillende genres en dat maakt het zo interessant. De zang van Viv blijft prachtig om naar te luisteren en ook Riley kan er wat van. Dit album heeft genoeg te bieden voor de verfijnde muziekliefhebber.

Verandering is goed en Imaginary People is daar het bewijs van. Viv & Riley hebben een hele goede keuze gemaakt om hun spullen en alle hebben en houwen naar Durham te verhuizen en daar met lokale muzikanten muziek te maken. Het levert in ieder geval een nieuw album vol creativiteit en inspiratie op. Ik heb een zwak voor dit soort muziek. Een geweldig divers palet aan instrumenten, heerlijke harmonieuze zang en gewoon kwaliteit liedjes. Een indrukwekkende plaat van deze nog jonge enthousiaste twintigers.