Butch Walker – Butch Walker as… Glenn

Butch Walker - Butch Walker as... Glenn album cover

Butch Walker zou je bekend in de oren kunnen klinken. Waar is hij zoal bekend van? Oh niets, hij heeft in het verleden zo nu en dan muziek geproduceerd voor bands en artiesten zoals Taylor Swift, Green Day en The Wallflowers. Maar Walker is ook aardig actief als muzikant en maakt al sinds de vorige eeuwmuziek. Dit jaar is Butch Walker terug als Glenn met Butch Walker as… Glenn.

Lijkt in eerste instantie op een concept plaat, maar dat is het niet. Walker produceert met zijn nieuwe worp aanstekelijke pop en rock liedjes. Niet heel bijzonder zal je denken, maar het is naar mijn inziens wel degelijk het luisteren waard. Je hoort aan alles dat Walker dé man is met ervaring en dat het met de kwaliteit van zijn muziek prima in orde is.

Butch Walker as… Glenn is dan ook een echte feel-good album. Voel je je even wat minder, zet deze plaat op en je zult merken dat je dingen weer van positieve kant gaat zien. Dat komt met name door de lekker in het gehoor liggende refreinen en ook omdat de muziek lekker ongecompliceerd is. Deze plaat luistert heerlijk weg en doet weinig verkeerds.

Ik kende Butch Walker voorheen nog niet, maar Butch Walker as… Glenn is een prettige eerste kennismaking. De album cover komt wat kitscherig over en eigenlijk vind ik het heel goed vergelijkbaar met hoe de muziek op de plaat klinkt. Het is alsof je een live show aan het luisteren bent, maar dan in studio vorm. Je hoort dan ook af en toe wat intermezzo’s met aankondiging en afsluiting en al.

Met name wordt duidelijk dat er vooral met plezier is gewerkt aan dit album project. Walker weet ontzettend goed hoe een goed popliedje in elkaar steekt. Alhoewel hij in interviews bescheiden blijft druipt de klasse en kwaliteit af van zijn muziek. Butch Walker as… Glenn is simpelweg één van de betere pop platen van het jaar.

In Amerika is Walker een bekende naam, in Nederland wat minder. Er mag best wat meer aandacht voor deze man komen, want hij weet de massa op een hele goede manier te bedienen. Muziek hoeft niet zo moeilijk te zijn en Butch Walker laat dat met deze plaat horen. Alle ingrediënten zijn aanwezig met wat pop muziek pop muziek maakt. Butch Walker as… Glenn is één en al show, maar op een hele goede manier. Genieten van de eenvoudige, maar sterke popliedjes, want dat is waar het bij deze Butch Walker allemaal omgaat.

Uitgebracht door Ruby Red Records