Hot Buttered Rum – Shine All Night

Hot Buttered Rum - Shine All Night album cover

Hot Buttered Rum is een fijn drankje, maar ook een muziekgroep uit Amerika. Ze maken al bijna twintig jaar muziek en doen dat met behoorlijk wat succes. De band is het beste te typeren als Bluegrass, maar haalt zijn invloeden ook uit genoeg andere genres zoals country, folk, soul en jazz. Dit jaar brachten ze nieuw werk in de vorm van een nieuwe LP genaamd Shine All Night.

Het clubje is dus al een tijd bij elkaar en maken al jaren muziek. Namen van Hot Buttered Rum zijn Bryan Horne (bass, vocals), Erik Yates (banjo, vocals), James Stafford (drums, percussie, mandoline), Jeff Coleman (hammond, piano), Nat Keefe (gitaar, vocals). Genoeg instrumenten worden bespeeld en als je luistert naar Shine All Night hoor je dat dit allemaal heel mooi bij elkaar komt.

Hot Buttered Rum is niet uniek in deze opstelling. Er zijn genoeg andere bands uit Amerika met een soort zelfde geluid. Ik noem alleen al een Turnpike Troubadours en Old Crow Medicine Show. Het enige verschil is dat Hot Buttered Rum niet buiten Amerika optreedt. Je hoeft ze dan ook niet te verwachten in Nederland, want ze vinden toeren door de States best zat.

Daarom moeten we het doen met de studio albums en wat betreft deze nieuwe worp Shine All Night valt er simpelweg weinig te klagen. De plaat wordt prettig uitgerekt naar meer dan 50 minuten en je blijft steeds bij de les omdat er altijd wel wat gebeurt. De muziek klinkt spannend, enerverend en is een leuk tripje om naar te luisteren.

Je merkt dat Hot Buttered Rum ervaren muzikanten zijn met inmiddels vele albums on record. De kwaliteit van Shine All Night spat er vanaf en de instrumenten vloeien moeiteloos in elkaar over. Ook de vocals zijn krachtig en sterk. Alles aan deze plaat klopt en het zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik de rest van het oeuvre wil ontdekken.

De titel Shine All Night zegt al genoeg en kan gezien worden als positief. Dat is de rest van de plaat ook. Alhoewel niet allemaal positief, want ze stellen in een liedje zoals Giving It Away for Free dat zij de muziek maken en het zomaar gratis weggeven. Ja, Hot Buttered Rum, er is in twintig jaar veel veranderd in de muziek industrie.

Maar de band houdt het met name positief op Shine All Night en dat is wat er tegenwoordig hard nodig is. Hot Buttered Rum kan dus gezien worden als rots in de branding en gaan nergens heen. Ze produceren gewoon hun albums eens in de zoveel jaar en laten feel good muziek horen. Niets geen vernieuwing, maar een mooie blend van verschillende genres. Soms is er niet meer nodig dan dat. Ik ben tevreden met deze plaat.