Buxton – A Family Light

Buxton - A Family Light album cover

Americana band Buxton maakt al een lange tijd muziek. Ze kwamen begin deze eeuw bij elkaar in Houston, Texas. De eerste jaren vielen niet mee en met pijn en moeite kwamen mensen naar hun optredens. Maar de aanhouder wint en op een gegeven moment kregen ze succes en trokken ze publiek. A Family Light kwam vijftien jaar geleden uit, dus tijd voor een feestje.

Buxton staat vooralsnog on hold. Ergens in 2009 of 2010 kreeg de band de aandacht van bekende platenlabel New West Records en waren ze jaren en jaren actief op tour en produceerde een aantal uitstekende platen. In 2019 was het tijd om voor onbepaalde tijd te stoppen. De bandleden gingen hun eigen weg en vooralsnog is dat tegenwoordig nog steeds zo.

De bandleden houden wel gewoon contact met elkaar en besloten om dit jaar het album A Family Light in het zonnetje te zetten. Het album kwam vijftien jaar geleden uit, dus genoeg reden om weer even bij elkaar te komen en herinneringen op te halen. Het album heeft een remaster gekregen en er zijn twee nieuwe bonus tracks toegevoegd.

Tot voor kort kwam Buxton mij helemaal niet bekend voor, ondanks dat ze toch al twee decennia bestaan. Maar ik ben altijd op zoek naar nieuwe artiesten en na een keer luisteren van A Family Light was ik gelijk overtuigd. Dit soort Americana muziek past precies in mijn straatje en is iets waar ik maar geen genoeg van kan krijgen. Deze remaster duurt meer dan een uur, maar dat is geen probleem want de liedjes zijn sterk van kwaliteit en luisteren heerlijk weg.

A Family Light kreeg tijdens de originele release in 2008 ontzettend veel positieve recensies en het zorgde ervoor dat ze bij New West Records konden tekenen. Het album kan gezien worden als een groot succes en nu ik dit album jaren later luister begrijp ik waarom. Buxton leverde toentertijd een geweldig tijdloos album af en staat vandaag de dag nog steeds ontzettend sterk.

Vijftien jaar geleden kwam A Family Light uit. Er is in de tussentijd veel gebeurd en Buxton heeft een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Nu staan ze dus even stil en zoekt elk bandlid hun eigen weg, maar dat betekent niet dat ze gestopt zijn. Waarschijnlijk zullen ze gewoon weer bij elkaar komen, een nieuw album maken en weer intensief gaan toeren. Ben je niet bekend met deze Americana band dan is dit album een hele fijne introductie.