Chris Stapleton – Higher

Chris Stapleton - Higher album cover

Iedereen met een beetje liefde voor het country genre kent Chris Stapleton. Zijn debuutalbum Traveller uit 2015 was een gigantisch succes en verkoopt vandaag de dag in Amerika nog steeds erg goed. Ook met andere albums weet hij veel successen te behalen. Dit jaar is de grote man terug met een nieuw album genaamd Higher.

Kijk je alleen al naar Spotify, dan kun je concluderen dat Chris Stapleton een fenomeen is binnen de Amerikaanse muziek industrie. Alleen al een nummer zoals Tennessee Whiskey weet inmiddels 800 miljoen streams binnen te halen. Ik vind het eerlijk gezegd niet heel vreemd, want dit soort country is krachtig, een plezier om naar te luisteren en bevat veel authenticiteit.

Chris Stapleton werkt al vanaf het begin van zijn muzikale carrière als soloartiest met producer Dave Cobb. Dat was met Traveller zo en ook met zijn andere platen. Higher is wederom mede-geproduceerd door de zeer gewilde en populaire Cobb en wederom hebben ze er weer iets fantastisch van weten te maken. Dit album klinkt weer als een klok en is oerdegelijk van kwaliteit.

Tsja, de formule van Chris Stapleton is zo’n beetje wel bekend en op Higher gebeurt er vrij weinig opmerkelijks. De liedjes druipen van de kwaliteit en weten allen genoeg indruk te maken. Geen vernieuwing dus, maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg. Laat dit soort country albums in de toekomst gewoon verschijnen en ik zal er alleen maar positief over zijn.

Ongelofelijk hoe snel Chris Stapleton zich heeft ontwikkeld van een liedjesschrijver voor andere country artiesten tot een van de grootste artiesten van Amerika. Hij heeft het echt in zich en weet met ieder album weer fantastisch werk af te leveren. Met Higher doet hij het ook gewoon weer en dat is ontzettend knap. Zijn muziekstijl is en blijft ontzettend krachtig.

De singles van Higher weten inmiddels hun weg te vinden in de Amerikaanse country charts. Dat is een goed teken, want veel liedjes in de nationale country charts hebben natuurlijk vrij weinig met echte country te maken. Chris Stapleton is wat dat betreft een van de uitzonderingen en houdt zijn muziek oprecht en authentiek. Zoals gezegd hoop ik dat hij in de toekomst gewoon doorgaat met dit soort albums, want het werkt en het heeft succes. Country muziek van hoog niveau.