Old Californio – Metaterranea

Old Californio - Metaterranea album cover

Old Californio zagen we een jaar eerder met album Old Californio Country. Een prachtige plaat vol met covers van onder andere Merle Haggard en Guy Clark. Het was niet het debuut van deze country folk band uit Californië. Ze zijn namelijk al zestien jaar aan de gang, alhoewel ze het qua productie zeer bescheiden houden. Nieuwe plaat Metaterranea is de zesde.

Ik was aardig enthousiast over Old Californio Country van vorig jaar en hoopte een beetje dat ze snel met een vervolg zouden komen met origineel materiaal. En gelukkig maken ze het waar met Metaterranea. Bestond het album van vorig jaar nog uit vrijwel alleen maar covers, met dit nieuwe album is de band actief aan het werk gegaan met het schrijven van nieuwe liedjes.

Het resultaat is alleraardigst met Metaterranea. Frontman Rich Dembowski leidt Old Californio en doet dit op zeer overtuigende wijze. Hij schreef de liedjes voor dit nieuwe album en naast zijn leidende rol binnen de band zit het ook qua teksten prima in orde. Je hoort dat deze band in zijn totaal ontzettend ervaren is en weet wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren.

Zoals ook op Old Californio Country doen er dit keer dezelfde gastmuzikanten mee. Gewoon omdat het blijkbaar kan en ze er zin in hadden. Je hoort zodoende wederom weer bassist Corey McCormick en drummer Anthony Logerfo van de band van Neil Young en Lukas Nelson’s Promise of the Real. Mooi om ze weer te horen en ze krijgen genoeg vrijheid op Metaterranea om te stralen en te schijnen.

Old Californio heeft dus de smaak te pakken en laten al snel weer van zich horen. Metaterranea is simpelweg een hele fijne collectie folk liedjes. Je moet even de tijd nemen om de liedjes te kunnen waarderen, maar na een aantal keer luisteren is dit album een pareltje. Deze band uit Californië weet wat muziek maken is en weet hoe het op een juiste manier moet gebeuren.

Zoals ik ook al in mijn recensie van Old Californio Country aangaf zullen de heren niet snel naar Europa komen. Ook zie ik ze niet zo snel buiten Californië optreden. Ze voelen zich goed in de warmte van Californië en trekken daar al jaren publiek. Maar gelukkig kunnen we een album als Metaterranea gewoon op streamplatforms luisteren en dat is ook wat waard. Met dit zesde album levert Old Californio vakwerk af en doet dat op zeer overtuigende wijze.