Caamp – Lavender Days

Caamp - Lavender Days album cover

Amerikaanse band Caamp noemt hun muziek een blend van indie rock, midwestern Americana en West Coast folk. Dat klinkt allemaal heel interessant, maar voor mij is deze muziek wat ik op nieuwe plaat Lavender Days hoor good ol’ folk muziek. Maakt ook allemaal niet uit, deze plaat is geweldig en mag zeker door de verfijnde muziekliefhebber gehoord worden.

Caamp is een band bestaande uit Taylor Meier, Evan Westfall, Matt Vinson en Joseph Kavalec. Ze komen uit Ohio en brachten drie platen uit, waarvan Lavender Days de laatste is. Kenmerkend aan de muziek van Caamp is het gebruik van akoestische gitaren, drums, banjo, piano en mondjesmaat de viool. Daarnaast zorgt de hese rasperige stem van Taylor Meier voor wat extra dynamiek.

Lavender Days is geproduceerd door Caamp samen met Beatriz Artola. Artola is niet zomaar een huis tuin en keuken producer, maar een hele ervaren. Zo hielp ze in het verleden onder andere artiesten zoals Fleet Foxes, Sharon van Etten en Adele met hun muziekprojecten. De ervarenheid van deze top producer is duidelijk doordrenkt op deze plaat. Alle nummers klinken rijk belegd en zeer professioneel.

Ik had het al eerder over het hese stemgeluid van frontman Taylor Meier. Zo’n stemgeluid verwacht je niet snel bij een typische folk band, maar het werkt voor Caamp heel goed. Beter dan goed zelfs, want naar mijn mening maakt dit het luisteren naar Lavender Days nog een stuk meer aangenamer. Daarnaast bracht het kwartet vrienden in de mix om bij te dragen aan vocals. Nathaniel Rateliff en Waxahatchee’s Katie Crutchfield stonden direct klaar om wat in te zingen.

Zulke grote namen zegt wat over Caamp als band. Ze hebben inmiddels met drie albums in korte tijd een groot publiek weten te bereiken. De ervarenheid, kennis en connecties zorgen dat Lavender Days voor mij een van de beste folk platen die ik heb gehoord in de afgelopen jaren. Zowel de ballads als up tempo nummers zijn van ongekende kwaliteit en een lust voor het oor.

Caamp stipt een aantal thema’s op Lavender Days aan. Zo zul je merken tijdens het luisteren dat ze in hun teksten onderwerpen behandelen zoals geduld, groei, transformatie en verlies. De dagen, Lavender Days, dat je wacht, dat je geduld hebt, dat je leert en dat je groeit maken wie je bent. Het wordt allemaal heel mooi verwoord op deze plaat. Al met al is dit een plaat om van te genieten op een warme zomerdag en even alles los te laten. Deze band weet in ieder geval bij mij de juiste snaren te raken en daarom ben ik er zo enthousiast over. Inspirerend, creatief en genietbaar: wat wil je nog meer?

Uitgebracht door Mom + Pop