Creed Fisher – Rebel in the South

Creed Fisher - Rebel in the South album cover

Outlaw country van tegenwoordig is een genre dat steeds populairder wordt onder de country luisteraar. Noem namen op zoals Cody Jinks, Jamey Johnson en Whitey Morgan en men weet waar je het overhebt. Maar er zijn genoeg andere “outlaws” die tegenwoordig kwalitatief zeer sterke outlaw country weten te produceren. Eén daarvan is Creed Fisher en hij brengt dit jaar Rebel in the South.

Creed Fisher kwam vorig jaar voor het eerst op mijn muziekradar met zijn plaat Whiskey and the Dog. Ik herinner mij ervan dat het prima outlaw country was en dat het veel weg had van een Cody Jinks plaat. Een soort zelfde stemgeluid en ook een soort zelfde muzikale inkleuring. Daarnaast weet Creed Fisher, meer dan Cody Jinks, lekker tegen het gladde Nashville van vandaag de dag aan te schoppen.

Ook Rebel in the South is weer voornamelijk aan grote aanklacht tegen de gladde pop van Nashville. Creed Fisher weet het allemaal op een direct-to-your-face te brengen en hij schaamt zich er niet voor. Nashville country is geen country muziek en heeft het genre de laatste paar decennia verwoest. Country muziek moet vanuit het hart komen en dat is wat Nashville het min of meer aan ontbreekt.

Naast het klagen over Nashville weet Creed Fisher ook zijn gevoelige snaar te raken. Outlaw country mag dan stoer overkomen, de outlaws hebben wel degelijk een warm hart. Zo zingt hij veel over de liefde en doet dat wonderbaarlijk op een hele zachte manier. Zowel in de teksten als in de muziek komt de gevoelige kant naar voren. Outlaw country is niet alleen krachtig en stoer-doenerij.

Creed Fisher is de laatste jaren aardig actief met het produceren van albums. Je zult denken dat het aan kwaliteit gaat ontbreken, maar dat is niet het geval. Rebel in the South klinkt vol met inspiratie, vakmanschap en liefde voor het produceren van country muziek. Je merkt tijdens het luisteren dat Creed Fisher een goede gast is met het hart op de juiste plek, ondanks dat hij af en toe Nashville fors op z’n plek zet.

Whiskey and the Dog kreeg van mij een plekje in het eindejaarslijstje van vorig jaar en dat gaat dit jaar ook gebeuren met Rebel in the South. Dit is naar ik meen de eerste echte outlaw country plaat van het jaar en het is direct een voltreffer. Creed Fisher is inmiddels geen onbekende meer in outlaw country en met deze plaat laat hij duidelijk horen dat hij nergens heen gaat en het fantastische subgenre van country muziek in ere houdt. Mogen van mij meer van zulke gasten zijn.

Uitgebracht door Dirt Rock Empire