Luke Combs – Growin’ Up

Luke Combs - Growin' Up album cover

Recent zag ik een interview met Luke Combs over zijn nieuwe plaat Growin’ Up. Hij had een petje op met daarop de naam van Merle Haggard. Als je fan bent van een groot country legende zoals Haggard dan lijkt het mij dat je dat in je muziek wilt verwerken. Maar zoals bekend maakt Luke Combs verre van country muziek uit het verleden. En met dit nieuwe album verandert dat niet.

Dat is aan de ene kant jammer, want Luke Combs kent wel degelijk de muziek van Merle Haggard. Ook heb ik hem de laatste jaren op social media positief horen uitspreken over artiesten als The Wilder Blue en Morgan Wade. Desalniettemin is Growin’ Up gewoon weer een typische Luke Combs plaat. Dat betekent dat feel-good friday-night wederom een terugkerend thema is.

Laat er geen misverstand over bestaan, Luke Combs gaat met Growin’ Up scoren. Het zal mij zelfs niets verbazen dat dit de beste verkochte mainstream country plaat van het jaar gaat worden. Het doet alles wat voorgaande platen ook deden en dat betekent dat er vooral heel erg binnen veilige lijntjes wordt gekleurd. De streamcijfers van singles zijn al erg gunstig, Luke Combs is een fenomeen binnen de Amerikaanse country wereld.

Ik vind Growin’ Up geen slechte plaat als het aankomt op mainstream country. Vooral de samenwerking met Miranda Lambert vormt voor mij het hoogtepunt. Zoals gezegd kent Luke Combs zeker authentieke country artiesten van vandaag en Lambert is er daar naar mijn mening zeker één van. Leuk dat ze samen besloten om wat op te nemen, Outrunnin’ Your Memory is een van de smaakmakers en best country te noemen.

Het leven van Luke Combs verloopt aardig goed en hij is bezig met “opgroeien”. Zo is hij twee jaar geleden getrouwd met zijn jeugdliefde en verwachten ze samen een kindje. Daarnaast verloopt zijn muziek carrière ook zonder problemen en met Growin’ Up zorgt hij voor een aantal aardige country vuurwerk nummers voor zijn show.

Heel eerlijk hoop ik toch dat Luke Combs besluit om voor een volgend project wat nieuws uit te proberen. Hij gaf zelf al aan dat de productie van Growin’ Up weinig verschilde ten opzichte van zijn eerdere twee platen en dat is jammer. Recent gaf hij ook aan dat hij bezig is met een Bluegrass plaat en dat klinkt zeer interessant. Of hij echt een Bluegrass plaat gaat doen lijkt mij sterk, maar platen maken zoals Growin’ Up kan hij niet eindeloos produceren. Of toch wel zolang het succes brengt? Het gaat om geld of creativiteit, zeg het maar?

Uitgebracht door River House Artists / Sony Music Entertainment