Caitlin Canty – Quiet Flame

Caitlin Canty - Quiet Flame album cover

Ik luister in het jaar veel nieuwe albums. Gelukkig vind ik de meeste platen best goed en beleef ik er veel plezier aan. Soms komen er albums voorbij van buitencategorie. Niet alleen best goed, maar ongelofelijk sterk en waar je maar geen genoeg van kunt krijgen. Albums van buitencategorie komen maar een à twee keer per jaar voor en dit jaar gaat de eer naar Quiet Flame van Nashville’s Caitlin Canty.

Het was al een tijdje wachten op nieuw werk van Caitlin Canty. Haar eerdere platen Reckless Skyline en Motel Bouquet luister ik nog regelmatig simpelweg omdat het geweldige platen zijn. Het was de afgelopen maanden dan ook uitkijken naar Quiet Flame. De eerste singles beloofden veel goeds en het album als geheel maakt alle hoge verwachtingen helemaal waar.

Caitlin Canty verhuisde in 2015 van New York naar Nashville om haar droom waar te maken muzikant te worden. Het is een hele goede zet geweest, want ze heeft veel succes met haar muziek. De muziek die ze produceert is een blend van country, folk en blues. Vaak met een akoestische gitaar, maar ook de banjo, mandoline en bass zijn kenmerkend aan haar geluid.

Quiet Flame is geen solo-project, want Caitlin Canty heeft een sterrenensemble bij elkaar weten te krijgen. Zo bestaat haar backing-band uit Sarah Jarosz (mandoline, banjo, vocals), Brittany Haas (fiddle) en Paul Kowert (bass). Om het plaatje compleet te krijgen doet Andrew Marlin van Watchhouse mee op achtergrondzang en Noam Pikelny en producer van het project Chris Eldridge hebben ook hun aandeel.

De afgelopen dagen heb ik Quiet Flame ontzettend veel geluisterd en ontzettend veel plezier aan beleefd. Er zijn geweldige muzikanten aan het werk en dat tekent zich af aan de kwaliteit. Het unieke is dat het album geheel akoestisch is opgenomen en er geen elektrische instrumenten zijn gebruikt. Dat maakt dat dit album veel sfeer en rust met zich meebrengt. Alhoewel er ook soms ook door Caitlin Canty op de versnelling wordt gedrukt.

Caitlin Canty bewijst met Quiet Flame dat ze tot een van de betere muzikanten van Nashville behoort. Met haar teder en krachtig stemgeluid weet ze ieder nummer heel mooi in te kleuren. Ik had mijn verwachtingen over dit album de afgelopen maanden hoog ingezet en het wordt volkomen waargemaakt. Dit is waarom ik zo van muziek luisteren hou en waarom ik steeds weer op zoek ga naar nieuwe pareltjes. En geweldig dat ze ieder jaar weer een aantal keer verschijnen. Dit is zonder enige twijfel eindejaarslijstjesmateriaal.