The Pink Stones – You Know Who

The Pink Stones - You Know Who album cover

Je kunt wel stellen dat debuutalbum Introducing… The Pink Stones uit 2021 een groot succes was. Frontman Hunter Pinkston en zijn volgelingen hadden dat vast en zeker niet verwacht. Ik had het in ieder geval niet verwacht. In mijn recensie was ik redelijk positief over het album, maar vond het niet bijzonder uitzonderlijk. Dat is wel een pak anders met nieuwe worp You Know Who.

Ben je niet bekend met The Pink Stones, dat kan natuurlijk, hierbij een kleine introductie. De band bestaat bijna alleen maar uit muzikanten uit Athens, Georgia en spelen ook in andere bandjes in de stad. Athens is een interessante plek voor muzikanten, Drive-By Truckers komen daar bijvoorbeeld vandaan. Hunter Pinkston en zijn band maken traditionele country.

Traditionele country was al te horen op hun debuut en dat geluid verkennen ze verder met You Know Who. Dat betekent dat je op dit album intensief kunt gaan genieten van genoeg traditionele instrumentatie zoals uiteraard krijsende pedal steels en scherpe fiddles. Bekende instrumenten zoals drums, gitaren en piano’s maken het plaatje compleet.

Het leuke van succes hebben als muzikant is dat het veel nieuwe deuren opent. Dat geldt ook voor The Pink Stones. Ze hadden het waarschijnlijk zelf ook niet verwacht, maar Nikki Lane was zo aardig genoeg om tezamen een duet op te nemen. Het is een van de leukste nummers geworden op You Know Who en is ook nog eens een van de singletjes.

Alles aan You Know Who straalt country uit. Dat is te merken aan het fantastische artwork, de titels van de nummers, de teksten en het geluid. Ben je wat ouder en heb je altijd al interesse gehad in traditionele country muziek, dan mag je dit album eigenlijk niet missen. Als je naar de album cover kijkt zien de mannen van The Pink Stones er ook echt uit als country lui en dat vertaalt zich naar de muziek.

Het succes van het debuut hebben The Pink Stones lang onderweg gehouden. Er komen veel mensen op de shows af en het is opmerkelijk dat ze nog tijd hebben gevonden om een nieuwe plaat op te nemen. Dat betekent overigens niet dat You Know Who even een snel tussendoortje is, want de productie is tip-top in orde en alles draait als een klok zonder problemen.

Hunter Pinkston en The Pink Stones zullen hopen dat ze met You Know Who wederom gaan scoren. Aan de kwaliteit zal het in ieder geval niet liggen. Dat dit soort traditionele country platen een groot bereik hebben is verrassend. Maar het maakt het wel duidelijk dat er nog genoeg country luisteraars van de oude stempel zijn. Ik geniet van dit soort heerlijke traditionele country en ben content dat er nog gewoon steeds dit soort platen verschijnen.