Caitlin Rose – CAZIMI

Caitlin Rose - CAZIMI album cover

Als je al een tijdje country muziek luistert dan zal Caitlin Rose je bekend in de oren klinken. Ze bracht namelijk begin van deze eeuw een tweetal uitstekende albums uit. Toen was het al de vraag wat voor genre haar muziek precies was en veel critici noemde het outlaw country. Na twee albums viel het stil, maar eindelijk na zoveel jaar is Rose terug met nieuwe plaat CAZIMI.

Waarom het zo lang heeft moeten duren is natuurlijk de vraag. The Stand-In bracht Caitlin Rose uit in 2013 en daarna een lange tijd niets. Haar albums waren een groot succes binnen de country wereld en misschien bracht dat een soort van druk met zich mee. Overigens stopte Rose niet met het schrijven van liedjes, want ze schreef genoeg voor andere muzikanten.

Maar nu na maar liefst negen jaar kunnen we eindelijk genieten van een nieuwe plaat. En wederom wordt natuurlijk de vraag gesteld wat voor genre CAZIMI is. Duidelijk is na het luisteren dat Caitlin Rose vertrekt van haar geliefde country genre. De muziek is beter te categoriseren als indie, folk en pop. Heel eerlijk gezegd bevalt mij dat heel goed.

Ze heeft in haar stille jaren absoluut niet stil gestaan en heeft een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt. Dat is heel goed te horen aan CAZIMI. De teksten zijn een stuk volwassener dan haar eerste twee platen en ook de productie is een stuk creatiever met vele laagjes en diverse instrumentatie. Ik kan er alleen maar heel positief over zijn en het bevalt me.

Caitlin Rose gaat dus op avontuur met CAZIMI en ontwikkelt zich door. Haar muziek is goed te vergelijken met andere bekende indie artiesten van dit moment zoals Courtney Marie Andrews, Erin Rae en Carson McHone. Helemaal niet verkeerd om tussen dit mooie groepje dames genoemd te worden. Rose levert met deze plaat uitstekend vakwerk af en laat horen dat ze het absoluut nog niet verleerd is.

Of we nogmaals negen jaar moeten wachten op een nieuwe plaat van Caitlin Rose dat denk ik niet. Ze heeft duidelijk de liefde hervonden voor het produceren van muziek en dat laat ze in alles blijken. De kwaliteit van CAZIMI is van hoog niveau en ze laat bij zowel de ballads als de uptempo nummers geen steekjes vallen. De plaat is simpelweg beresterk en je kunt wel stellen dat Rose weer helemaal terug is van weggeweest. Luisteren zou ik zeggen en geniet van dit prachtige album.

Uitgebracht door Pearl Tower Records / Missing Piece Records