Caleb Lathrop – Bitter Sweet

Caleb Lathrop - Bitter Sweet album cover

Ooit een cowboy zien huilen? Natuurlijk niet, want cowboys tonen geen gevoelens en verdwijnen opeens met de noorderzon naar wie mag weten waar. Maar er zijn uitzonderingen, want als je naar Bitter Sweet luistert van Nashville’s Caleb Lathrop dan heeft hij er duidelijk eentje gezien. Het album is een eerste kennismaking met deze jonge energieke country artiest.

Caleb Lathrop komt uit het kleine plaatsje Elgin in Oregon. Hij groeide op met jagen, vissen en allerlei andere buitenactiviteiten. Op de middelbare school was hij een honkbal speler en zijn droom was dan ook om daar carrière in te maken. Jammer genoeg kreeg hij te maken met een vervelende blessure en moest hij een andere droom zoeken. Dat werd country artiest worden.

Het verhaal van Caleb Lathrop is niet uniek en velen zijn hem voorgegaan. Opgegroeid ergens in niemandsland, genieten en afzien in zijn jeugd en vervolgens verhuizen naar een stad als Nashville om het groot te maken als artiest. Bitter Sweet is pas zijn eerste echte wapenfeit en eentje waar het duidelijk wordt dat er veel potentie en belofte in deze jongen zit.

Alle liedjes op Bitter Sweet zijn oprecht en vanuit het hart. Soms kan dit soort country uit Nashville wat ongeïnspireerd overkomen. Maar Caleb Lathrop heeft het hart op de juiste plaats en weet zijn ervaringen heel goed te vertalen naar prachtig en sterk liedjesmateriaal. Dit album is het echte werk en het country genre waardig.

Bitter Sweet wordt redelijk opgepakt door de country luisteraar in Amerika en Caleb Lathrop heeft er inmiddels redelijk succes mee. De statistieken op Spotify beloven veel goeds en hopelijk wordt er snel meer nieuw werk uitgebracht. Dit eerste album vind ik een hele prima introductie en laat goed horen wat hij allemaal in huis heeft.

Met beginnende artiesten zoals Caleb Lathrop is het altijd afwachten hoe de reactie van het publiek zal zijn. Vandaar dat Bitter Sweet vrij kort is gehouden en dat alleen de beste liedjes zijn gebruikt. Maar het album heeft dus succes en het platenlabel kan er tevreden over zijn. Nu is het zaak om het een goed vervolg te geven met nog betere liedjes. Dit album toont in ieder geval aan dat Caleb Lathrop genoeg talent heeft om het groot te maken in de wereld van de country.