Calexico – El Mirador

Calexico - El Mirador album cover

Calexico maakt geen slechte platen. Ze weten het voor elkaar te krijgen op elk van hun platen een prachtig integer Zuid-Amerikaans Americana geluid te brengen. De band bestaat sinds eind vorige eeuw en lijkt zelfs met elk album een stuk beter te worden. Je gaat je afvragen waar ze hun inspiratie vandaan halen. El Mirador is wederom Calexico in grootse vorm.

Grote man achter Calexico is natuurlijk Joey Burns. De frontman weet zijn band al jaren op sleeptouw te nemen en het begint gewoon een beetje eng te worden hoeveel kwaliteit hij er elke keer weet uit te persen. Er zit zoveel ziel in de muziek van Calexico en zoveel authenticiteit dat het luisteren van de band bepaald geen straf is.

Beter gezegd, ik heb El Mirador nu binnen een paar dagen meerdere keren beluisterd en mij geen minuut verveeld. Ben je een beetje bekend met Calexico dan kom je met deze plaat in een warm bad terecht. Dat betekent veel fraaie Zuid-Amerikaanse invloeden. Ook op deze plaat kun je makkelijk je verbeelding gebruiken en afreizen naar een land zoals Mexico of Colombia. Deze band zorgt voor de soundtrack.

Ook voor Calexico is El Mirador een moeilijke bevalling geweest. Uiteraard omdat de plaat midden in de pandemie zijn productie had. Joey Burns werd tot een halt geroepen en moest wachten tot minstens hij, drummer John Convertino en multi-instrumentalist Sergio Mendoza samen konden komen. Joey Burns in z’n eentje ging niet werken.

Wat opvalt aan deze plaat is dat een groot gedeelte in het Spaans is gezongen. Dat is opmerkelijk, omdat eerdere Calexico platen dat niet veel bevatten. De link met de Spaanse taal is snel gelegd als je Calexico een beetje kent, maar El Mirador bevat opvallend veel van deze prachtige taal. Dat komt voornamelijk door eerdere genoemde Sergio Mendoza. Burns wilde dat Mendoza meer zijn stempel zou drukken op de plaat. Daarnaast wilde de frontman benadrukken waar ze vandaan komen

Calexico is altijd genieten en zijn meester in het vormen van muziek met sfeer. Dat is met El Mirador niet anders en ongelofelijk om na zoveel tijd nog steeds zoveel indruk te maken. Dit is muziek om van te houden, te koesteren en jezelf in te verliezen op een mooie zomerdag. Dean Owens (met leden van Calexico) maakte eerder dit jaar al een mooie Zuid-Amerikaans getinte Americana plaat. El Mirador is net even iets beter.

Ben je nog niet bekend met deze band dan kan El Mirador een geweldige start voor je zijn in het oeuvre. Het bevat namelijk alles wat deze Calexico zo goed maakt. Er wordt niet moeilijk gedaan met allerlei rare fratsen. Deze plaat is een echte luisterplaat en boeit tot het einde. Nogmaals, het is ongelofelijk knap om na je debuut eind jaren negentig tegenwoordig nog steeds zo vol met vuur, passie en energie te zitten. Deze plaat is vakmanschap tot de max en zo authentiek als het maar zijn kan. Wat een prachtig stijlvolle band met Zuid-Amerikaanse roots is het toch.

Uitgebracht door Anti