Carrie Underwood – Denim & Rhinestones

Carrie Underwood - Denim & Rhinestones album cover

Carrie Underwood is wat ze zeggen een echte huismus. Als het niet voor haar man Mike Fisher zou zijn ze geweest zou ze makkelijk dagen achter elkaar in huis kunnen blijven. Dat is natuurlijk een erg groot contrast als je Underwood op het podium ziet. Op het podium is ze een krachtig artiest met veel kwaliteiten. Afgaande op haar albums zou je ook niet zeggen dat Carrie Underwood een huismus is.

Dat geldt dan ook zeker op Carrie Underwood’s nieuwe plaat Denim & Rhinestones. De hele plaat klinkt groots van opzet en ready-made voor de grote stadiums. Niets intieme ballads en voorzichtigheid, veel losse pop nummers waar het glazuur van je tanden spat. Van Underwood hoeven we geen traditionele country plaat meer te verwachten, pop staat haar het best.

Alhoewel ik dan toch nog wel My Gift en My Savior moet vermelden waar Carrie Underwood liet horen dat ze wel degelijk haar country invloeden niet is vergeten. Maar met Denim & Rhinestones is country ver weg, heel ver weg. Dat maakt het luisteren naar deze plaat voor mij toch wat moeilijker, want het gebrek aan traditionele instrumentatie stoort mij hier een daar toch een beetje.

Het is zo dat er op de laatste paar nummers vluchtig fiddles en dobro’s zijn toegevoegd, maar ze zijn schaars. Denim & Rhinestones is vooral een vlotte kitscherige popplaat met veelal teksten over flirten, drinken en een goede tijd beleven. Wat een contrast hoe Carrie Underwood zelf haar leven leidt als een introvert persoon.

Opmerkelijk is dan ook dat Underwood zelf haar teksten schrijft. Dat doet ze overigens niet alleen en het is zo dat ze wordt begeleid door ervaren schrijvers en producers in Nashville. Heel authentiek komt het dus niet erg over als je zelf in een interview gaat vertellen dat je het liefst op zaterdagavond thuisblijft. Er wordt alles gedaan voor de show en het plaatje. En waarom ook niet, ze scoort er grote hits mee.

Carrie Underwood heb ik in het verleden altijd wat links laten liggen, maar My Savior wekte toch mij interesse. Ik had kunnen verwachten met zo’n nieuwe plaat dat een country geluid ver te zoeken is. Desalniettemin weet ze hier toch een aantal aardige popliedjes van te maken. Ze is er ontzettend bekend mee geworden, dus waarom de formule veranderen? Ik waardeer Carrie Underwood meer dan voorheen, maar Denim & Rhinestones is een zoet tussendoortje waar voor country liefhebbers weinig te halen valt.

Uitgebracht door Capitol Records Nashville