Hannah Read & Michael Starkey – Cross the Rolling Water

Hannah Read & Michael Starkey - Cross the Rolling Water album cover

Het is altijd een lust voor een oor om de fiddle en banjo samen te horen. Dat is wat je te horen krijgt op Cross the Rolling Water van Hannah Read en Michael Starkey. Een dynamisch duo en ware virtuozen op het gebied van deze instrumenten. Read voor de fiddle, Starkey voor de banjo. De plaat bestaat voornamelijk uit instrumentale nummers, maar dat mag de pret niet drukken.

Hannah Read ontmoette Michael Starkey in 2019 tijdens een Appalachian sessie in Edinburgh. Het klikte meteen tussen het duo en het plan werd gesmeed om samen een plaat op te nemen. Dat liet echter even op zich wachten en tussen de lockdowns door kwam Cross the Rolling Water in december 2020 tot stand. De plaat werd samen gemaakt met Andy Bell van Hudson Records.

Het is altijd eerlijk gezegd bij mij de omschakeling maken van een normaal album met gezongen tekst naar een instrumentale album. Maar deze omschakeling was bij Cross the Rolling Water snel genoeg gemaakt. Dat komt, omdat door het heerlijke scherpe fiddle en warme banjo spel. Hannah Read en Michael Starkey zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld en dat hoor je aan alles.

Overigens is Cross the Rolling Water niet helemaal instrumentaal. Hannah Read zingt namelijk op twee nummers. Het zijn erg sterke nummers en geven de plaat een uniek karakter mee. Shenandoah is een waar pareltje waar de singer / songwriter kwaliteiten van Read, want dat is ze ook, naar voren komt. En het cover liedje Ready for the Times to Get Better uit 1976 van Crystal Gayle mag er ook zijn.

De rest van de plaat is instrumentaal en laat het duo op hun favoriete instrument stralen en schijnen. Soms kan deze specifieke aanpak wat saai overkomen. Zang geeft een liedje toch veel meer kracht mee. Maar Hannah Read en Michael Starkey weten het het hele album lang genoeg je aandacht er goed bij te houden. Vervelen doe je allerminst, al moet je van een traditioneel en klassiek country geluid houden.

Hannah Read en Michael Starkey hebben mij met Crossing the Rolling Water volledig overtuigd. De match is ontzettend goed en je hoort gewoon dat er genoeg dynamiek tussen de twee te vinden is. Nogmaals, je moet van instrumentale nummers en een traditioneel en klassiek country geluid houden. Ben je zo iemand dan is dit een plaat om van te gaan houden. Mooie warme fiddles, banjo en hier en daar de akoestische gitaar in perfectie uitgevoerd zorgen voor een prachtplaat.

Uitgebracht Hudson Records