Carter Sampson – Gold

Carter Sampson - Gold album cover

Het is nog wat magertjes als het aankomt op eindejaarslijstjes materiaal. Er zijn goede albums de afgelopen maanden uitgekomen, maar van echte toppers en grote uitblinkers kan ik nog niet spreken. Tot vorige week in ieder geval. Carter Sampson kwam namelijk met haar langverwachte nieuwe plaat Gold en zal zeker goed gaan scoren aan het einde van het jaar.

Carter Sampson is geen nieuwe naam binnen de Americana en produceert al een tijdje platen. Ze krijgt met haar album genoeg erkenning, zowel in haar thuisland Amerika alsmede in Europa. Met haar albums doet ze het altijd goed en weet gave recensies binnen te halen. Ondanks dat het wel vrij lang duurt met de productie van nieuw werk. Maar als het komt is het genieten.

Haar nieuwe album Gold is geen uitzondering qua genieten. Dit album is namelijk precies zoals ik Americana muziek wil horen. Natuurlijk heeft Carter Sampson dit kunstje eerder vertolkt, maar ze weet steeds opnieuw met elk album het maximale eruit te halen. Ook dit album is wederom krachtige Americana geproduceerd door een gelouterde en ervaren klasse artiest.

Overigens zoekt Carter Sampson wel iets het experiment op en nieuwe wegen. Zo hoor je dat er gebruik gemaakt wordt van elektronica en krijgt ook een wat zwaarder gitaargeluid een plaatsje op Gold. Het is niet heel nadrukkelijk aanwezig, maar je merkt wel dat er geprobeerd is om meer verandering te brengen en eens wat anders te proberen. Dat pakt hier wat dat betreft goed uit.

Het vorige album Lucky kwam uit in 2018. We hebben dus een aardige tijd moeten wachten op Gold. Niet heel vreemd, omdat Carter Sampson met genoeg andere dingen bezig is. Zo heeft ze naast haar muzikale carrière een non-profitorganisatie opgezet waar ze druk mee bezig is. Toch heeft ze elke albumcyclus tijd genoeg om de hele wereld rond te toeren en shows te geven. Dit jaar staan in ieder geval Amerika en Groot-Brittannië op de planning.

Niet bekend met Carter Sampson, dan is het zeker waard om haar oeuvre te verkennen. Er zitten een paar hele mooie pareltjes tussen. Ook deze nieuwe plaat is weer een pleziertje en Americana van hoog niveau. Ik had het al even over eindejaarslijstjes materiaal en daar kan dit album zeker hoog gaan scoren. Het is natuurlijk nog wel wat vroeg, maar bij sommige platen hoor je al snel dat ze van buitencategorie zijn. Dit is er zo één en ik kan met zekerheid vaststellen dat je Gold sowieso hier eind dit jaar terug gaat zien.