Robbie Fulks – Bluegrass Vacation

Robbie Fulks - Bluegrass Vacation album cover

Robbie Fulks mag dan in Nederland niet heel bekend zijn, in de Verenigde Staten is hij al jarenlang een zeer gewaardeerde country muzikant. Hij krijgt waardering en erkenning van alle kanten. Zo ontving hij twee Grammy nominaties en werd album Upland Stories (2017) bejubeld door muziekcritici zoals Rolling Stone en NPR. Dit jaar is Fulks terug met Bluegrass Vacation.

Niet heel verrassend verlegt Robbie Fulks zijn focus van eenvoudige country folk liedjes naar het Bluegrass genre voor zijn nieuwe plaat. Altijd interessant om nieuwe Bluegrass te horen en zeker van een artiest als Fulks met al zijn ervaring. Hij heeft zich aardig ingelezen in het verleden van het genre en heeft er met Bluegrass Vacation iets geweldigs van weten te maken.

De laatste tijd ben ik in een Bluegrass stemming. Ik besprak recent het uitstekende Lovin’ of the Game van Michael Cleveland. Maar ook het recent besproken Pick Your Poison van Benson kreeg van mij positieve bewoordingen. Bluegrass Vacation kan mooi aan deze Bluegrass albums toegevoegd worden en is simpelweg wederom erg sterke Bluegrass.

Zoals verwacht wordt er op Bluegrass Vacation flink getokkeld op snaarinstrumenten. Ik weet eerlijk gezegd niet wat Robbie Fulks qua instrumentatie bespeelt. Maar ik denk dat hij het alleen bij de akoestische gitaar heeft gehouden. Het snelle instrumentenspel op de fiddle, banjo en mandoline zal hij aan ervaren muzikanten hebben overgelaten.

Robbie Fulks heeft onderzoek gedaan voordat hij Bluegrass Vacation produceerde en dat hoor je aan z’n teksten. Zo refereert hij in een nummer naar oude Bluegrass helden zoals Earl Scruggs en bedenker van het genre Bill Monroe. Hij geeft eerlijk toe dat hij niet alle nummers even goed vindt en de solo’s iets te lang doorgaan. Maar dat hij wel een grote liefde voor het genre heeft gekregen door de jaren heen.

Dat maakt Bluegrass Vacation een fijne toevoeging aan de eerder besproken Bluegrass platen van dit jaar. Robbie Fulks doet met dit uitstapje alles goed, heeft de juiste muzikanten om zich heen weten te verzamelen en legt gewoon zeer degelijk Bluegrass op de mat. Bluegrass is een genre om van te genieten en je te verbazen hoe muzikanten zo vakkundig een instrument kunnen spelen. Om dit verhaal op een positieve manier af te sluiten, zoals ook op het album: Old Time Music Is Here To Stay.