Casey Donahew – Built Different

Casey Donahew - Built Different album cover

Texas country artiest Casey Donahew maakt nu al zo’n twintig jaar muziek en je kunt zeggen dat hij dat naar behoren doet. Een echte klasbak, met inmiddels 230 miljoen streams op Spotify en Apple Music, 390 miljoen op Pandora en meer dan een half miljoen volgers op social media. Toen ik dit vernam moest ik horen waarom deze cijfers zo hoog zijn. En na het luisteren van nieuwe plaat Built Different werd het mij snel duidelijk.

Casey Donahew brengt zijn albums zonder platenlabel uit en heeft er met Built Different tien op zijn naam staan. Het is knap om na twintig jaar en tien albums nog steeds zoveel kracht uit te stralen zoals op deze nieuwe plaat. Dit hier is een pure country rock plaat en bevat alle juiste ingrediƫnten voor de formule Texas country. De plaat wordt heel mooi verpakt met veel honky tonk nummers met hier en daar hele fijne ballads.

Over teksten hoef je op Built Different niet heel moeilijk doen. Zoals je van Texas country mag verwachten gaan de nummers vooral over drank, hartzeer en je plek in de wereld vinden. Country muziek is nooit een genre geweest dat heel diep in de teksten gaat en Casey Donahew doet dat met zijn muziek dan ook niet. Makkelijk en snel op te pakken, gemaakt voor het grote publiek.

De muziek wordt met name ingekleurd met strakke gitaren en drums. Hier en daar hoor je een fiddle voorbij komen, wat pedal steels en piano’s. Maar dit zijn instrumenten waar niet de nadruk ligt bij Built Different. Het moet vooral luid zijn en een lekker ritme hebben. Dat is waar Casey Donahew bekend mee is geworden en van dit recept wijkt hij met Built Different niet af.

Casey Donahew scoort inmiddels met zijn singles van Built Different behoorlijk in de Texas Country charts, en dat verdient het. Het is toegankelijke country muziek en is duidelijk gemaakt om een groot publiek aan te spreken.. Dat doet het zoals gezegd met veelal honky tonk nummers, maar weet dat ook te doen met gevoelige ballads. Naar mijn mening kunnen alle nummers zonder problemen de hitlijsten in.

Voor mij wordt het met Built Different duidelijk dat Casey Donahew een vakman is. Hij produceert nu zo’n twintig jaar muziek en doet dat behoorlijk succesvol en leeft z’n droom. De droom van muziek maken en daarmee je brood op de plank te krijgen. Dit succes heeft hij alleen maar bereikt door elke dag keihard te werken. Dat brengt succes en dat is wat je hoort aan Built Different. De passie, liefde en arbeid straalt van deze plaat af. En daar is alleen maar heel veel respect voor op te brengen. Een aardig krachtig stukje country muziek.

Uitgebracht door Almost Country Records