Cat Clyde – Down Rounder

Cat Clyde - Down Rounder album cover

In 2020 begon singer songwriter Cat Clyde samen met haar partner te werken aan een nieuwe plaat. Dat deden ze in Quebec, maar er ontstonden problemen in de studio. Het album was redelijk op weg, maar ze konden het niet afmaken. Ze verlieten hun studio en er werd besloten om bekende producer Tony Berg bij het project te betrekken. Het productieproces werd vervolgd in de populaire studio Sound City Studios in Los Angeles met Down Rounder als resultaat.

Het album heeft dus aardig lang op zich moeten wachten, want nu pas is de album release. Waarschijnlijk zal de pandemie van invloed zijn geweest voor het uitstel. Maakt niet uit, de plaat is inmiddels overal te beluisteren en is het wachten meer dan waard geweest. Cat Clyde, Tony Berg en andere sessie muzikanten hebben er iets geweldigs van gemaakt.

Wat het eerst opvalt is de authenticiteit van Cat Clyde en Down Rounder. Je merkt aan alles dat deze plaat met veel liefde en oprechtheid is geproduceerd. De muziek komt tijdens het luisteren heel natuurlijk en organisch over en het is net of je je in de studio bevindt met alle muzikanten. Om dat over te brengen aan de luisteraar thuis is een prachtig iets en komt niet vaak voor.

De instrumentatie is dan ook heel minimalistisch gehouden. Er wordt weinig gedaan om echt groots te klinken, maar er worden juist lichte fijne instrumenten gebruikt. Drums, akoestische gitaren, steels het komt voorbij maar nergens heel nadrukkelijk. Soms hoeven platen niet heel veel opsmuk te hebben om een positieve indruk achter te laten. Als Cat Clyde alleen akoestisch de liedjes gespeeld had deze plaat ook goed geweest.

Cat Clyde heeft wat dat betreft veel talent en is één van de smaakmakers van de alternatieve country scene. Zoals gezegd bevat deze plaat heel veel authenticiteit en dat hoor je tegenwoordig niet meer vaak. Gewoon omdat luisteraars van tegenwoordig meer kiezen voor een makkelijk toegankelijk geluid en veel uptempo tracks. Dat is wat Down Rounder niet is.

Houd je van country muziek met een bepaalde echtheid dan is Down Rounder het luisteren meer dan waard. Cat Clyde is nog net geen cowgirl, maar als ze dat wel had geweest dan was het plaatje nog completer. Dit is typisch een intieme luisterplaat om van te gaan houden en te koesteren. Je hoort dit soort country niet vaak meer, maar als het eenmaal langskomt dan gebeurt het ook gelijk goed. Ik ben overtuigd van deze Cat en ik raad iedereen met een liefde voor country dit album te beluisteren.