Charles Wesley Godwin – How the Mighty Fall

Charles Wesley Godwin - How the Mighty Fall album cover

Waar moet ik beginnen met het schrijven over How the Mighty Fall van Charles Wesley Godwin? Eigenlijk kom ik woorden te kort. Je vraagt je natuurlijk meteen af of ik dat in positieve of negatieve zin bedoel. Nu, deze plaat is het beste van wat ik dit jaar hoorde op country gebied. Simpel zat. Geen onderbrekingen of andere afleidingen tijdens het luisteren. In bijna vijftig minuten opperste concentratie en het ene nummer nog mooier dan de ander. Country luisteraars en lezers, maak je op voor een van de beste platen van 2021.

Dat ik dit zo ongelofelijk sterke country muziek vind komt niet uit de lucht vallen. Debuut Seneca uit 2019 van Godwin vond ik al ongelofelijk sterk. Dat album kreeg veel lofzang van allerlei muziekcritici en de streamcijfers op Spotify zeggen genoeg. Een snel vervolg kon natuurlijk niet uitblijven. Charles Wesley Godwin moest zijn tour door Europa in 2020 stopzetten en terugvliegen naar zijn thuisstaat in Amerika West-Virginia. De vrije tijd die hij vorig jaar en dit jaar ter beschikking kreeg heeft hij zonder twijfel erg, heel erg, goed benut.

Charles Wesley Godwin komt dus uit het Appalachen gebied en stichtte na wat omzwervingen uiteindelijk in 2019 een gezinnetje in West-Virginia. Dat was gedurende de tijd dat Seneca uitkwam. Dat album was vooral autobiografisch, How the Mighty Fall vertelt vooral kleine verhaaltjes over andere gebeurtenissen en personen die geen directe relatie met Godwin hebben.

Laat ik vooropstellen dat teksten mij niet altijd even veel doen. Mijn eerste interesse gaat uit naar de melodieën, instrumentatie en het stemgeluid. Alhoewel er op How the Mighty Fall tekstueel gezien interessante nummers opstaan, vind ik het muzikaal aspect echt berensterk. Soms pakt muziek je beet en laat je niet meer los. Dat doet het hier. De rauwe Appalachen stem van Godwin in combinatie met de muzikale inkleuring doet het ‘m voor mij. Dit is muziek waar ik helemaal lyrisch over ben en dan druk ik het nog zacht uit.

Dit is dé perfect country plaat van 2021. Mijn enthousiasme eerder over Charlie Marie en Mike and the Moonpies reikte al ver. How the Mighty Fall zet een niveautje hoger in. Het moet de komende maanden gaan blijken hoe sterk dit album echt is en of de muziek nog net zo sterk is dan nu. Maar kom op, een murder-ballad zoals Cranes of Potter of up-tempo klassieker in wording Strong laten je toch niet onberoerd?

Heel eerlijk kreeg ik meerdere malen bij het luisteren van How the Mighty Fall kippenvel. En heel eerlijk, dat gebeurt niet heel vaak bij mij. Dit album heeft alles in zich om door te breken bij een groter publiek. Dan moet je denken aan artiesten zoals Cody Jinks en Turnpike Troubadours. Charles Wesley Godwin kan met Seneca en How the Mighty Fall met gemak naast deze twee komen te staan.

Veel meer wil ik eigenlijk niet kwijt over deze plaat. Ik heb mij zegje gedaan en je merkt dat het behoorlijk enthousiast is. Heerlijk om dit soort muziek te mogen te luisteren en vervelen doe ik geen moment. Charles Wesley Godwin heeft de altijd tweede-moeilijke-plaat-test met een 10 doorstaan. Laat hem alsjeblieft nog jaren muziek maken, want wat is dit een groot talent, ongelofelijk.