AHI – Prospect

AHI - Prospect album cover

Mijn kennismaking met singer/songwriter AHI gaat terug naar zijn tweede album In Our Time uit 2017. Alhoewel ik hier moet toegeven dat ik bij muziek luisteren de teksten op een tweede plaats zet, ontkom je er niet aan bij In Our Time. Zoveel positiviteit hoorde ik nog nooit op een album. Dat, en een sterk aantal set nummers, die vooral veel soul in huis hebben is In Our Time een fantastische plaat. AHI is dit jaar terug met een nieuwe set aan nummers met de albumtitel Prospect.

AHI die uit Toronto komt heeft de afgelopen jaren grote indruk gemaakt in de muziek business. Zijn muziek is een krachtig pleidooi voor mensen die met het leven worstelen. De muziek geeft een bepaalde houvast en verandert je gemoedtoestand binnen enkele minuten. AHI ziet het licht, heel veel licht en dat vertaalt zich naar zijn muziek. Prospect is daar in principe niets anders in.

We horen hier een uiterst genietbaar vervolg van In Our Time. De muziek klinkt scherp, helder en is to-the-point. De teksten zijn op Prospect af en toe wel wat donkerder dan de voorgaande platen, maar vooral het optimisme heerst hier wederom. De nummers zijn weer erg sterk en grijpen je stevig vast. Dat komt door de subtiele en sterke instrumentatie, maar de stem van AHI blinkt vooral uit. Er zitten zoveel gevoel en soul in deze man dat je je er helemaal in laat meeslepen. Gewoon helemaal geweldig om naar te luisteren.

AHI won met zijn muziek al aardig wat awards en trad op in grote locaties van naam, zoals Radio City Music Hall en Red Rocks. Zijn muziek is wat dat betreft niet onopgemerkt gebleven. Voor Prospect verkaste AHI naar Nashville om samen met Grammy award winnaar Paul Mabury de plaat op te nemen. Mabury produceerde in het verleden albums van artiesten zoals Josh Groban en Amanda Cook. Daar kan hij nu het album Prospect aan toevoegen. Over het geheel gezien produceert Mabury samen AHI een erg strakke en felle singer/songwriter plaat.

Uiteindelijk doet AHI hier het licht weer even schijnen. Zo’n plaat blijft altijd weer een genot om helemaal in je op te nemen. Nogmaals, er zit zoveel soul in een artiest zoals AHI die niet te weerstaan is. Als je nog nooit de muziek van AHI hebt gehoord, dan kan je prachtige muziek verwachten. Met Prospect is het weer raak en je raakt er niet snel verveeld door. AHI’s muziek moeten we in deze tijden koesteren, want het is zonder twijfel van enorm schatbare waarde. En misschien druk ik dat zelfs nog te licht uit. Luister, geniet en vindt het licht.

Uitgebracht door 22ND SENTRY / Thirty Tigers