Charley Crockett – Visions of Dallas

Charley Crockett - Visions of Dallas album cover

Heel vreemd hoor ik weinig over het nieuwe album van Charley Crockett. Visions of Dallas verscheen begin deze week en werd vorige week aangekondigd. Geheel onverwachts overigens, want meestal zit er ongeveer een half jaar tussen de albums van een van de populairste alternatieve country artiesten van het moment. Maar we doen er hier gewoon weer een recensie over, geen probleem Charley.

Het album $10 Cowboy verscheen 26 april en er werd tijdens de studio sessies een hoop geproduceerd. Zoveel zelfs dat Charley Crockett bedacht om in eerste instantie een dubbelalbum uit te brengen. Maar blijkbaar pasten sommige liedjes niet goed bij elkaar en bleven op de plank liggen. De overige liedjes vormen Visions of Dallas ingevuld met tien originele liedjes en twee covers.

Waarom Charley Crockett heeft besloten Visions of Dallas zo snel mogelijk en op dit moment uit te brengen is een beetje apart. Hij geeft zelf aan dat het te maken heeft met artistieke vrijheid en dat album cyclussen van twee รก drie jaar van de oude tijd zijn. Het zijn mooie teksten, maar met zoveel productie is het niet heel raar dat vooral critici, maar ook publiek, het album links laten liggen.

Visions of Dallas is dan ook allesbehalve vernieuwend en scoort minder goed op originaliteit. Voor de pure fan van Charley Crockett zal het echter vrij weinig uitmaken. Want op kwaliteit wordt er dan wel weer goed gescoord en zijn alle liedjes de moeite waard om te luisteren. Maar goed, we weten het allemaal en dit album is een prima toevoeging aan het indrukwekkende oeuvre van de beste man.

Overigens was het vroeger heel gewoon om meerdere albums uit te brengen. Maar tegenwoordig gaan dingen heel anders en ben je een vreemde eend in de bijt als je dat wel doet. Ook gezien het aantal albums dat iedere week weer verschijnt is er een beetje een overvloed aan muziek. Keuzes, keuzes, keuzes. En om alweer een album van Charley Crockett te beluisteren zal voor velen wat teveel van het goede zijn.

Gelukkig heb ik de tijd en interesse om Visions of Dallas te beluisteren en de afgelopen dagen heb ik er weer van genoten. Zal ik alle albums later nog terugluisteren? Ja, waarschijnlijk wel. Zo heb ik recent weer wat albums van Charley Crockett beluisterd en het is toch allemaal best goed wat hij allemaal uitbrengt. Country fanaten moeten dit nieuwe album weer luisteren en zich gelukkig prijzen dat we Charley Crockett hebben. Wat een productiviteit.