Chris Jones and the Night Drivers – Make Each Second Last

Chris Jones and the Night Drivers - Make Each Second Last album cover

De album cover is niet om over naar huis te schrijven, maar als je de eerste tonen van deze plaat hoort raak je direct betoverd. Het is een betovering die 33 minuten lang duurt en je luistert naar allemaal kleine Bluegrass pareltjes met een eigen twist. Dat maakt Chris Jones and the Night Drivers van nieuwe plaat Make Each Second Last.

En elke seconde is het waard om deze plaat te beluisteren. Dat is als je in ieder geval Bluegrass als genre kunt waarderen. Want als dat niet het geval is, wat ik persoonlijk onbegrijpelijk vind, dan is Chris Jones and the Night Drivers wellicht niet iets voor jou. Maar als je deze website nu al een tijdje volgt, dan weet je dat het voornamelijk over country muziek en aanverwante genres gaat. Dit album zou dan ook een goede match moeten zijn.

Eerst wil ik mij licht schijnen op de instrumenten van Make Each Second Last. Uiteraard fantastisch en wat je van een Bluegrass plaat mag verwachten. Een overvloed aan variatie en diversiteit is een understatement. Je hoort hier een explosie van mandolines, banjo’s, gitaren, pedal steels en wat niet meer. Zo mooi, zo waardevol. Het is een waar genot om te luisteren naar de vakkundigheid van de spelers op het toneel.

Chris Jones bevindt zich al een tijdje in de muziekwereld. 1998 kwam zijn debuut Follow Your Heart uit en hij is sindsdien niet meer weg te denken uit de Bluegrass scene. Niet heel verwonderlijk dat Make Each Second Last op Bluegrass toplabel Mountain Home Music Company verschijnt. Een sterke samenwerking, die ze al jaren en veel albums met elkaar hebben.

Naast de sublieme instrumentatie gaat er ook een pluim uit naar de stem van Chris Jones. Die is toch wel heel sterk en uitermate geschikt voor het Bluegrass genre. Hoe zal ik het eens omschrijven? Het is een ietwat sobere doorleefde stem, waarvan je merkt dat Chris Jones er genoeg kilometers op de teller heeft staan. Persoonlijk gezien vind ik dit een van de mooiste stemmen binnen de hedendaagse Bluegrass.

Chris Jones and the Night Drivers hebben genoeg albums in het oeuvre en ik zal er eens een dagje voor moeten uittrekken om ze allemaal te beluisteren. Als het van hetzelfde kaliber als Make Each Second Last is, dan staat er nog wat te wachten. De kwaliteit druipt er vanaf en dit is een groep die perfect op elkaar is ingespeeld. Geef dit album een kans en laat je betoveren door dit wonderlijke genre. Mij verveelt het in ieder geval geen moment.

Uitgebracht door Mountain Home Music Company