The Royal Hounds – A Whole Lot of Nothin’

The Royal Hounds - A Whole Lot of Nothin' album cover

Voor echte honky tonk muziek hoef je niet verder te zoeken dan Nashville. Ho stop wacht? Nashville is toch de stad waar de ziel van country muziek tegenwoordig ontbreekt? Misschien, maar laten we niet ontkennen dat er ook goede country muziek uit Nashville komt. Zo is er bijvoorbeeld Nashville trio The Royal Hounds die van elk album, maar ook live optreden, er een waar feestje van maken. Ze hebben een nieuwe plaat uit genaamd A Whole Lot of Nothin’.

Dat is het eerste wat mij opmerkte aan deze plaat. Het honky tonk gehalte stijgt hier naar hoogtes die ik in heel 2020 en 2021 nog niet heb gehoord. Wat vooral aan deze Royale Hounds te merken is, is dat plezier op de eerste plek komt te staan. Want dat is waar je bij A Whole Lot of Nothin’ niet omheen komt. Dit maakt het een unieke plaat. Maar eerlijk toegeven is dat het niet een plaat is die je elk moment even opzet.

Daar is er teveel energie voor. Je moet na afloop van het luisteren dan ook echt even bijkomen. Het raast in een stuk door, waar tegen het einde aan met The Jukebox is Broken een rustpunt wordt bereikt. En dat rustpunt heb je ook echt even nodig. 40 minuten vóór dat nummer is het bars, drank en vrouwen. Dat komt allemaal samen in het tiende nummer Bring Out the Barrel of Beer. Een tikkeltje ordinair, nee eigenlijk heel ordinair, en plat. Niet echt nodig vind ik zelf.

Maar ik doe té negatief. Natuurlijk verwelkom ik dit soort platen en The Royal Hounds nemen een plek in binnen de country muziek die je niet vaak meer hoort. Heerlijke instrumentatie, die met een honky tonk geluid een brug slaat naar een andere genre zoals rockabilly. Er zit ziel in, maar vooral veel passie en bevlogenheid. Ik kan tijdens het luisteren van A Whole Lot of Nothin’ mijzelf helemaal in een bar in Nashville voorstellen.

Dit is echte country muziek en The Royal Hounds leveren een prachtige plaat af. Honky tonk muziek die doet denken aan de oude tijden van weleer. Ze zouden een groot publiek moeten aanspreken met deze plaat, zeker in Amerika. Het heeft alle kwaliteiten en ingrediënten wat een goede country plaat zou moeten hebben. Nashville mag dan een beetje haar country soul zijn verloren, maar dit zal niet liggen aan de muziek van The Royal Hounds. A Whole Lot of Nothin’ is juist A Whole Lot of Everything.