Christian Kjellvander – Hold Your Love Still

Christian Kjellvander - Hold Your Love Still album cover

Dat Scandinaviërs ook gewoon hele goede muziek kunnen maken is mij de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. Eerder dit jaar besprak ik bijvoorbeeld sterke Scandinavische platen van Darling West, Tuvaband, Nordgarden, Signe Marie Rustad en Picidae. Er liggen nog een aantal interessante op de stapel. Christian Kjellvander is ook zo’n geweldenaar uit Zweden met het prachtige Hold Your Love Still.

Hold Your Love Still is een intense plaat en Christian Kjellvander weet een ontzettend mooie sfeer te creëren. Het is een hele donkere sfeer waarbij het vaak intens genieten is doordat de muzikale inkleuring op een grootse wijze wordt ingezet met minimaal gebruik van instrumenten. Ben je in een melancholische bui, dan is het heerlijk om naar dit album te luisteren.

De donkere sfeer op Hold Your Love Still komt met name door het instrumenten gebruik. De intensiteit en energie van de muziek wordt versterkt door gebruik van subtiele gitaren, drums en strijkers. Ook heb je het stemgeluid van Christian Kjellvander dat heel goed samengaat met de muziek. Grauw en om van te huiveren zo mooi.

Als je naar de teksten luistert, dan wordt het duidelijk dat Christian Kjellvander een soort van aan vakantie toe is. Hij mijmert onder andere over heilige koeien, hotels aan de kust en zwemmen in de oceaan. Waar hij blijkbaar naar toe wil is een land zoals India. Want daar kun je je verbazen over heilige koeien op straat, gigantisch veel hotels en zwemmen in de oceaan.

Maar goed, de combinatie van donkere instrumenten, de grauwe zang en soms niet al te lichte teksten, maken dit album heel geschikt om te luisteren tijdens koude dagen. Hold Your Love Still is niet heel geschikt als zomerplaatje, daarvoor bevat het te veel melancholie. Wat dat betreft is dit album echt een Scandinavisch product en ideaal voor de wintertijden.

Christian Kjellvander laat met Hold Your Love Still horen dat hij een heel begaafde muzikant is en genoeg te bieden heeft. De muziek is cinematisch, sfeervol en prachtig om naar te luisteren. Landen zoals Zweden hebben een fantastische muziek scene en dat geldt niet alleen voor het pop genre. Ook een genre zoals indie is sterk vertegenwoordigd en kan makkelijk de concurrentie aan met Amerikaanse varianten. Daar is dit album toch maar weer mooi het bewijs van.