Jessi Colter – Edge of Forever

Jessi Colter - Edge of Forever album cover

In de jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond er binnen de country wereld de outlaw beweging. Het hoogtepunt was in 1976 met het album Wanted! The Outlaws. De sterren van dat album waren Waylon Jennings, Willie Nelson, Tompall Glaser en Jessi Colter. Nu, jaren later, wordt deze turbulente periode nieuw leven ingeblazen en laat Jessi Colter van zich horen.

De outlaw beweging van toen kun je zien als antwoord op het mierzoete The Nashville Sound. Waylon Jennings vond het maar niets dat er met vaste muzikanten in de studio werd gewerkt en dat het allemaal volgens de regeltjes moest worden gedaan. Hij had behoefte aan vrijheid en zijn eigen ding te doen in de studio. Buiten de wet als een outlaw. De outlaw beweging was een groot succes.

Waylon Jennings overleed in 2002, maar outlaw country is nog steeds springlevend. Er zijn nieuwe figuren opgestaan zoals Jamey Johnson en Cody Jinks. De muziek is in een iets andere vorm, maar het genre wordt niet vergeten. Dat blijkt wel uit dat er volgend jaar een documentaire verschijnt, genaamd They Called Us Outlaws, gemaakt door Jessi Colter.

Om de documentaire wat buzz mee te geven besloot Jessi Colter ook een nieuw album op te nemen. Ze is niet heel fanatiek in nieuwe albums produceren, want al jaren liet ze op dit gebied niets horen. Maar Edge of Forever is een volwaardig nieuw album en deze outlaw dame schijnt zoals in haar hoogtijdagen van de jaren zeventig.

Edge of Forever is een speciaal album, zeker aangezien Jessi Colter qua muziek in haar leven vrij weinig heeft uitgebracht. Muzikant zijn en shows geven ziet ze blijkbaar niet echt zitten. Maar goed, dit nieuwe album laat wel horen dat ze het nog steeds in haar vingers heeft. Het is beste country muziek en doet af en toe sterk denken aan de jaren zeventig albums van Waylon Jennings.

Misschien is de release van Edge of Forever een beetje ongelukkig gekozen. Het had prima volgend jaar gekund samen met het uitbrengen van de documentaire They Called Us Outlaws waar ze hart en ziel in heeft gestopt. Maar desalniettemin is het goed om te horen dat Jessi Colter, op een leeftijd van tachtig, nog steeds sterk staat. Maak kennis met dit album en ga vervolgens vooral wat albums van Waylon Jennings tijdens de outlaw periode luisteren, want er zitten een paar prachtige pareltjes tussen.