Luke LeBlanc – Places

Luke LeBlanc - Places album cover

Vroeger was het niet heel ongewoon om een of twee albums per jaar uit te brengen. Tegenwoordig is dat heel anders en nemen veel artiesten de tijd om hun liedjes te perfectioneren. Maar Luke LeBlanc is niet zo en heeft er zin in. Twee jaar geleden konden we genieten van Only Human, een jaar later van Fugue State en dit jaar van Places.

Luke LeBlanc leerde al op elfjarige leeftijd gitaar spelen. Nadat hij wist hoe de gitaar te spelen volgde al snel de discipline van liedjesschrijven. Hij was er zelfs zo goed in dat hij op zijn dertiende een Zimmy award won. Niet zomaar een award in Amerika, maar een nationale singer-songwriter award geïnspireerd op Bob Dylan (echte naam Robert Zimmerman).

Een carrière in de muziek kon dan ook niet uitblijven voor Luke LeBlanc en hij heeft er inmiddels bescheiden succes mee. Niet alleen zijn albums krijgen veel erkenning van de luisteraar en muziek critici. Ook stond hij op het podium met bekende artiesten zoals The Nitty Gritty Band en The Ozark Mountain Daredevils. Best grote namen in Amerika.

Inmiddels is Luke LeBlanc lekker actief bezig en bracht dus de afgelopen jaren een aantal albums uit. De muziek typeert zich het beste als singer-songwriter muziek. Met name hoor je veel de akoestische gitaar. Maar ook wordt er gebruik gemaakt van andere mooie instrumenten zoals drums, fiddles, pedal steels blazers en mondharmonica. Precies zoals het hoort.

Drie albums in drie jaar tijd. Tsja, je kunt het iets te veel van het goede vinden. Maar gelukkig weet Luke LeBlanc met Places wederom kwaliteit te brengen. Blijkbaar had hij de afgelopen jaren zoveel inspiratie en energie dat de liedjes rijkelijk uit de pen vloeiden. Hier helemaal geen bezwaar, want dit soort singer-songwriter muziek kan er wat mij betreft niet genoeg zijn.

Luke LeBlanc is naast de hoge productie ook gewoon aan het toeren in Amerika. Met name kan je hem zien in zijn thuisstaat Minneapolis. Daar maakt hij naam en weet publiek te trekken. Al met al is het album Places een hele sterke toevoeging aan zijn repertoire. Als je niet bekend bent met deze singer-songwriter, dan is het tijd om kennis met hem te maken. Alle drie de albums van de afgelopen drie jaar zijn meer dan de moeite waard. En heel eerlijk vind ik dat hij met Places de beste van de drie heeft geproduceerd.