Christian Lopez – Magdalena

Christian Lopez - Magdalena album cover

Al op jonge leeftijd werden de muzikale talenten en kwaliteiten van Americana artiest Christian Lopez opgemerkt. Dat kwam mede doordat hij met succes deelnam aan American Idols. Met zo’n groot bereik in Amerika trek je belangrijke mensen aan. Zijn eerste album werd dan ook geproduceerd door bekende Nashville producer Dave Cobb. Dit jaar brengt Lopez alweer zijn vierde album uit genaamd Magdalena.

De afgelopen jaren hebben voor Christian Lopez in het teken gestaan van veranderingen. Bij welke muzikant, en elke persoon op de wereld, niet zul je je onderhand afvragen. Het waren leuke en minder leuke veranderingen. Het positieve van de veranderingen was dat Lopez met zijn vrouw verhuisd is naar een klein stadje in New Mexico. Hij besloot daar te schrijven aan zijn nieuwe album Magdalena.

Overigens werkte Christian Lopez niet alleen aan Magdalena in New Mexico. Ditmaal niet Dave Cobb als producer, maar producer Robert Adam Stevenson. Stevenson produceerde ook al eerder het album The Other Side (2022) en is bekend van producties van grote artiesten zoals Nikki Lane en Jeff Beck.

Ik kan alleen spreken over Magdalena en niet over eerdere platen van Christian Lopez. Wat ik hoor aan deze plaat bevalt mij heel erg goed. Met name de eerste paar nummers zijn van ongelofelijk hoog niveau en zouden het erg goed doen in de Americana charts. Het hoge niveau van de opening wordt later op het album niet meer gehaald, maar blijft desondanks nog steeds sterk.

Magdalena heeft de laatste paar weken hier ontzettend veel opgestaan. Ze zeggen dat muziek kan helen en je beter kan laten voelen. Dat is precies wat Christian Lopez met dit album bij mij heeft bereikt. Het is eenvoudig, maar hele krachtige Americana. De teksten op dit album zijn redelijk positief gehouden en het klinkt allemaal als een zonnetje. Duidelijk wordt dat de warmte van New Mexico goed zijn werk heeft gedaan.

Christian Lopez is pas 27 jaar, maar heeft in zijn jonge leven al een aantal studioplaten uitgebracht. Met Magdalena toont hij in ieder geval aan dat hij een Americana artiest is om rekening mee te houden. En zeg nu zelf, als je naar de opener en single Girl & A Gun luistert, dan kan je daar alleen maar heel blij van worden en van genieten. Zoals gezegd is het eerste gedeelte van deze plaat van ontzettend hoog niveau en alleen dat zou al een reden moeten zijn waarom je dit album een kans zou moeten geven. De rest is ook prettig en dat maakt dit een heel solide Americana plaat.