Cody Tyler & Gypsy Convoy – Stare Your Demons Down

Cody Tyler & Gypsy Convoy album cover

Cody Tyler & Gypsy Convoy noemen hun muziek Black Dirt Country. Nog nooit eerder van dit genre gehoord, maar na het luisteren van debuutplaat Stare Your Demons Down begrijp ik waar ze vandaan komen. Dit soort country muziek is grauw, dirt en gritty en past naar mijn mening heel goed in de honky tonks en bars door heel de Verenigde Staten.

Cody Tyler & Gypsy Convoy uit de staat Pennsylvania bestaan nog niet zo lang, maar erkenning krijgen ze. Zo kreeg de band in 2020 een nominatie voor een tweetal Central Pennsylvania Awards en in 2021 nog een nominatie. Het zegt wat over de potentie van deze band en met debuut Stare Your Demons Down begrijp ik volkomen waarom hun thuisstaat zo lyrisch is.

Tijdens het luisteren van deze plaat valt gelijk het rauwe geluid op. Zoals gezegd noemt de band dit Black Dirt Country, maar eigenlijk is het niets anders dan country rock. Cody Tyler & Gypsy Convoy luisteren heel goed naar oude country legendes zoals Waylon Jennings en Willie Nelson. Maar je merkt ook dat ze de country rock en outlaw country van Jamey Johnson, Whitey Morgan en Cody Jinks erg waarderen.

Natuurlijk mag bij zo’n rauw geluid en fantastisch stemgeluid niet ontbreken. En dat doet het dan ook niet, want frontman Cody Tyler is gezegend met een geweldig krachtig stemgeluid. Het is bevlogen, energiek en lekker vlot. Dit soort vocals passen heel goed bij het country rock geluid. Eerlijk gezegd zal het mij niets verbazen als Cody Tyler een verleden heeft gehad in hard rock of metal. Zijn stem zou daar ook heel goed bij passen.

De muzikale inkleuring op Stare Your Demons Down is niets negatiefs op aan te merken. Ook dit is bevlogen, energiek en vlot. Er zit een heerlijk tempo in en er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van krijsende pedal steels, krachtige drums en zware gitaren. Eigenlijk alles wat een goede country rock, outlaw country of black dirt country album zou moeten hebben.

De vraag is nu of Cody Tyler & Gypsy Convoy gaan doorbreken bij het grote publiek. Ze zijn uiteraard niet de enige en het zal lastig zijn om mainstream te bereiken. Zeg nooit nooit, want als je ziet waar Jamey Johnson en Cody Jinks op dit moment staan. Ook zij zijn begonnen met een klein select groepje fans en inmiddels uitgegroeid tot de grote sterren van alternatieve country. Hopelijk gebeurt dat bij deze fanatieke band ook, want aan de muziek zal het niet liggen.

Heb je interesse in ongecompliceerde country met vleugjes rock dan ben je bij Cody Tyler & Gypsy Convoy aan het juiste adres. Wat dat betreft doet de band met Stare Your Demons Down alles goed en helemaal niets verkeerd. Fans van het genre zouden dit soort band moeten omarmen, want het verdient om beluisterd te worden. Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd en hopelijk kunnen we in de toekomst meer van Cody Tyler & Gypsy Convoy verwachten.