Joseph Huber – The Downtowner

Joseph Huber - The Downtowner album cover

Het is mij een raadsel waarom Wisconsin’s Joseph Huber niet bekender en populairder is dan hij op dit moment is. Klopt dat hij inmiddels met zijn platen een vaste fanbase weet te bereiken, maar echt doorgebroken is hij niet. Dat is zonde, want met zijn solo platen laat hij duidelijk horen dat hij klaar is voor het grote publiek. Ook met nieuwe plaat The Downtowner bewijst Huber zijn klasse.

Joseph Huber maakt Americana muziek en doet dat nu al jaren. Hij begon in de band .357 String Band, maar bewoog zich naar zijn eigen pad en besloot solo te gaan. Inmiddels zijn er nu een aantal solo platen van hem verschenen en met bescheiden succes. Kenmerkend aan Huber’s albums is dat het toegankelijke Americana liedjes zijn met een eigen identiteit.

Het eerste wat opvalt als je luistert naar The Downtowner is het low fi geluid. De productie klinkt ouderwets en ook het stemgeluid van Joseph Huber klinkt low fi met wat ruis. Dat kan verkeerd uitpakken, maar dat doet het hier niet. Je hoort zo’n rauwe productie niet vaak meer tegenwoordig en ik vind het wel wat hebben.

Wat ook gelijk opvalt als je luistert naar dit album is dat het stemgeluid van Joseph Huber veel gelijkenissen toont met een grootheid zoals Bob Dylan. Ook een artiest als The Tallest Man on Earth hoor ik erin terug. Het enige verschil met Bob Dylan is dat Huber zijn nummers veel toegankelijker inkleurt. Je zet de plaat aan en je kunt gelijk genieten van de heerlijke melodieën en diverse lagen fijne instrumenten.

Het knappe van Joseph Huber is dat hij zijn platen helemaal zelf schrijft, produceert, opneemt en de wereld inbrengt. Waar hoor je tegenwoordig nog dat artiesten hun muziek van niets tot iets helemaal zelf maken? Juist, bijna helemaal nergens alleen deze alles-kunner Joseph Huber. Ook dit kan verkeerd uitpakken, maar ook dat doet het niet. The Downtowner is simpel gezegd krachtige Americana.

Ik ben overtuigd van Joseph Huber en zijn albums. Het blijft raar waarom deze muzikant niet meer publiciteit genereert, want zijn muziek is van buitencategorie. Dat hij de muziek in alles zelf beheert is mooi meegenomen en ik vind het getuigen van groot talent, doorzettingsvermogen en kracht. Luister naar The Downtowner en je zult begrijpen waarom ik best enthousiast ben over deze man. Plaatje klopt gewoon en er valt werkelijk waar niet negatiefs aan op te merken. Heerlijk album en klasbak van een muzikant.