Colby T. Helms – Tales of Misfortune

Colby T. Helms - Tales of Misfortune album cover

Colby T. Helms is de nieuwste hype binnen de Amerikaanse country scene. Hij weet zich met debuutplaat Tales of Misfortune op een unieke manier te onderscheiden met zijn pure country songs. Het zijn songs vanuit het hart waarbij je even het gevoel krijgt mee te reizen naar het harde leven waar deze jonge knaap zich in bevindt, het armoedige rurale leven in verlaten dorpen in de Appalachen.

Het prille leven van Colby T. Helms kent veel tegenslagen en hij heeft het niet makkelijk. Zijn vader overleed op jonge leeftijd en het is een strijd om te overleven. Hij moet zorgen voor zijn moeder en het geld komt niet vanzelf. Door het overlijden van zijn vader en de pijn wat dat met zich meebracht besloot hij om een carrière in de muziek een kans te geven. En dat blijkt zijn vruchten af te werpen.

De stijl van Colby T. Helms is er een van traditie. Hij leerde de afgelopen jaren via YouTube videos en lokale optredens instrumenten te bespelen. Inmiddels weet hij heel goed zijn weg te vinden met de gitaar, banjo en mandoline. Ook verdiepte hij zich in oude country muziek en bouwde een grote platencollectie op. In zijn platencollectie zijn er legendes te vinden zoals Bill Monroe & His Blue Grass Boys, Bob Wills & His Texas Playboys en Jimmie Rodgers.

Echter zijn dat niet de enige namen waar deze veelbelovende artiest zich bekend mee maakt. Ook geeft hij moderne artiesten een kans en leert van hen. Denk aan hedendaagse grootheden in de Amerikaanse country scene zoals Charley Crockett en Tyler Childers. Wat blijkt als je luistert naar Tales of Misfortune is dat Colby T. Helms toch wel heel veel luistert naar Childers.

Dat is eerlijk gezegd toch wel het eerste wat opvalt aan Tales of Misfortune. Dit luistert als een Tyler Childers album. Echter weet Colby T. Helms veel authentieker te klinken dan Childers tegenwoordig doet. Althans, als je het gaat vergelijken met zijn laatste album, Rustin’ In the Rain. Het doet Helms veel goeds om zo authentiek te klinken en traditionele country niet te laten vergeten. Vandaar ook de hype.

Colby T. Helms levert met Tales of Misfortune een oersterke debuutplaat af. Het bevat alles wat traditionele country zo goed maakt. De songs hebben smoel en de teksten reflecteren het harde leven in de Appalachen. Je merkt dat deze jonge singer-songwriter alles in huis heeft om het groot te maken. Het is mooi om te zien dat dit soort country muziek een groot publiek weet aan te spreken. Dit album is country hoe country hoort te zijn.