Malcolm MacWatt – Dark Harvest

Malcolm MacWatt - Dark Harvest album cover

De Schotse singer-songwriter Malcolm MacWatt zagen we twee jaar geleden met zijn album Settler. Dat plaatje kreeg enorme waardering van muziek critici en de luisteraar. Niet heel verwonderlijk, want het is een zeer sterke plaat waar de talenten en kwaliteiten van deze Schotse troubadour goed te horen zijn. Dit jaar is hij terug met geheel nieuw werk in de vorm van Dark Harvest.

De muziek van Malcolm MacWatt is best uniek en onderscheidend te noemen. Je kunt het beschouwen als een prachtige blend van Britse folklore en Americana muziek. Het is een en al traditie wat we voorgeschoteld krijgen en de songs krijgen een fantastische inkleuring van diverse instrumenten. Als je interesse hebt in oude mannen muziek dan zit je hier goed.

Het knappe van Malcolm MacWatt is dat hij bijna alle instrumenten zelf bespeelt. Dit betekent dus dat hij een multi-instrumentalist is. Ook op Dark Harvest neemt hij bijna alle instrumenten voor zijn rekening en doet dat op zeer fraaie wijze. Gitaren, fiddles, banjo’s, hij weet het allemaal ontzettend boeiend en interessant te houden. Alleen de piano wordt uitbesteed.

Wat nog interessanter aan Dark Harvest is, en de muziek van Malcolm MacWatt in het algemeen, is de verhaalvertelling. Ik was er bij Settler ook al enthousiast over en ben dat nu weer. Je hoort namelijk verhalen uit oude tijden. Dit keer is er wederom een toneel voor Schotland, maar heeft hij zich ook ingelezen in de Amerikaanse geschiedenis. Het levert kleurrijke verhalen waar het boeiend blijft tot de laatste noot.

Dark Harvest is typisch een album dat je langzaam tot je moet nemen. Je moet echt even de tijd nemen om alle liedjes te kunnen waarderen. De verhalen zijn ontzettend gedetailleerd en je merkt dat Malcom MacWatt een liefhebber van geschiedenisboeken is. Maar ook de muziek weet veel moois te brengen. Het album is best een lange zit, maar als je interesse hebt in dit soort folklore muziek dan is dat geen probleem.

Settler van twee jaar geleden deed het goed bij het publiek. Ook in Nederland werd dit album opgemerkt en is hij interessant genoeg om live te aanschouwen. Dark Harvest zal alleen maar bijdragen aan het succes van Malcolm MacWatt. Knap om te zien dat hij bijna alle instrumenten zelf bespeelt en dat hij ontzettend veel inspiratie weet te halen uit diverse rijke geschiedenisboeken. Heb je een interesse in authentieke troubadour songs, dan weet je waar je moet wezen.