Josh Abbott Band – Somewhere Down The Road

Josh Abbott Band - Somewhere Down The Road album cover

Kijk, dat is nog eens het jaar mooi beginnen. Een nieuwe Josh Abbott Band album doet het hier altijd goed. Je weet wat je krijgt en je weet dat het genieten gaat zijn. Deze Texas country band bestaat al sinds 2006 en ze weet iedere keer weer kwaliteit te leveren. En gelukkig kan ik concluderen dat Somewhere Down The Road gewoon weer een hele oerdegelijke Texas country plaat is geworden.

Ik denk dat weinig country liefhebbers in Nederland Josh Abbott Band kennen. Dat is aan de ene kant zonde, want ze maken zulke goede country muziek. Echter vind ik het niet heel verwonderlijk dat dit soort bands weinig aandacht in ons land krijgen. Deze mannen houden van hun land en hebben daar genoeg te doen dat ze geen tijd hebben om naar het buitenland te gaan. We moeten het dus doen met albums luisteren via streamplatforms.

Maar goed, dan houden we het binnenshuis. Josh Abbott Band laten met Somewhere Down The Road horen dat ze het nog kunnen. Dit album is een heel goed voorbeeld waarom ik zo’n liefde koester voor Texas country muziek. Het heeft alles wat het genre zo goed maakt. Je hebt de potentiële hits, de rustige ballads en de party songs. Ook dit album bevat het gewoon allemaal.

Josh Abbott Band is een band met een pure liefde voor het country genre. Ze maken zoals gezegd met elkaar muziek sinds 2006 en doen dat vandaag de dag nog steeds met 100% energie en plezier. Zoals frontman Josh Abbott zelf aangeeft, wil hij niet steeds dezelfde nummers laten horen aan zijn fans, maar telkens iets nieuws laten horen. De vastberadenheid siert deze band.

Ik ben benieuwd wat Somewhere Down The Road in Amerika gaat doen. Ik krijg het idee dat ook Josh Abbott Band steeds meer Nashville betrekt bij hun muziek productie en dat ze groter willen worden. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij dit minder uitpakt. Gelukkig weten ze met dit nieuwe album wel gewoon weer grand cru te leveren.

Als je niet bekend bent met Josh Abbott Band, dan staat je een aantal hele mooie albums te wachten. Ze hebben inmiddels meerdere albums uitgebracht en zijn allemaal van hoogstaand niveau. De eerste paar platen klinken nog wat rauw en jeugdig, zoals ze destijds waren. Maar de meest recente platen klinken vol van kleur met een strakke productie. Texas country gaat bij mij niet vervelen en Somewhere Down The Road is het volgende kunststukje. Prachtig.