Copperhead County – Homebound

Copperhead Country - Homebound album cover

Als je op zoek gaat naar Nederlandse Americana artiesten dan moet je goed zoeken. Ze zijn er zeker, maar mondjesmaat. Natuurlijk kennen de meesten Danny Vera en ook Tim Knol zullen de meeste Nederlanders bekend voorkomen. Overigens besprak ik recent uitstekende nieuwe Americana plaat Nights On Fire van de Nederlandse Mercy John. Naast een aantal Americana artiesten bestaat er ook een Nederlandse Southern Rock band. Copperhead Country is de naam en zij brachten in 2020 hun debuutplaat Brothers uit. Nu twee jaar later hebben ze een vervolg genaamd Homebound.

Copperhead Country focust zich als band helemaal op het Southern Rock genre. Dat hoor je tijdens het luisteren en ze zijn dan ook beïnvloed door Amerikaanse Southern Rock bands als Blackberry Smoke en The Outlaws. De muziek van deze band uit Nederland klinkt verrassend genoeg erg authentiek en heeft een heerlijk soulvol geluid zoals je hoort in Amerika.

De frontman van Copperhead County is Corvin Silvester en heeft het ideale stemgeluid om hun Southern Rock geluid rauw en gritty in te kleuren. Zoals dat bij een goede Southern Rock band hoort. Daarnaast maken Robert van Voorden (gitaar), Jordy Duitscher (keys), Marja Boender (backing vocals), Alex Stolwijk (drums) en Johan van Dijk (bass) de band compleet.

Het is gedurfd om in Nederland een Southern Rock band te beginnen. Zo moet je concurreren met de Amerikaanse bands en daarnaast is de markt nu niet heel groot te noemen in ons land. De mainstream luistert liever andere genres. Maar is wel degelijk publiek en dat groeit met het jaar. Daarom zijn bands als Copperhead County een mooie toevoeging aan de line-up.

Overigens merk je wel dat dit soort bands het moeilijk hebben om in Nederland grote podia te bespelen. Daarom wijken ze naast Nederlandse optredens ook uit naar andere delen van Europa. Daar is een betere afzetmarkt en luisteren mensen simpelweg meer naar het genre. Ook Copperhead County speelt zijn shows zowel in Nederlands als in omringende landen als Duitsland, België en andere delen van Europa.

Wat betreft nieuwe plaat Homebound kan ik niets anders zeggen dat Copperhead Country kwaliteit aflevert. Er wordt veilig binnen de lijntjes van Southern Rock gekleurd en dat is prima. Met het pure en rauwe stemgeluid van frontman Corvin Silvester en de heerlijke instrumentatie maken dit een uitstekende plaat. Als je liefhebber bent van Southern Rock dan is deze band en plaat wat je wilt en is ook nog eens een Nederland product.

Genres zoals Americana, country en Southern Rock zijn in Nederland dus nog niet erg populair. Maar per jaar groeit het aantal liefhebbers van dit soort genres. Je hoeft alleen al te kijken naar het aantal festivals en je ziet er steeds meer bij komen. Ook komt er steeds meer publiek op af. Vandaar dat een band als Copperhead Country een welkome toevoeging is. Met platen als Homebound breiden ze hun repertoire met origineel materiaal uit en dat doet alleen maar goed. Kijk zeker naar ze uit als ze in de buurt spelen, want van optredens moeten ze het hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat je met dit soort bands geen geweldige avond zult beleven.