Will Sheff – Nothing Special

Will Sheff - Nothing Special album cover

Nothing Special van Will Sheff lag al een tijdje op de stapel van nog te beluisteren albums, dus het werd eens tijd om er werk van te maken. In eerste instantie was ik er niet al te enthousiast over, maar meerdere keren luisteren doet wonderen. Langzamerhand ben ik deze plaat gaan waarderen en ben ik er inmiddels redelijk enthousiast over.

Will Sheff is de frontman van de folk band Okkervil River. 20 jaar en 9 albums verder vond Sheff het tijd om zonder zijn vertrouwde bandleden muziek te gaan produceren. Hij werd geïnspireerd Nothing Special te schrijven door het overlijden van zijn drummer en vriend Travis Nelsen. Het rouwen om hem bracht Sheff deze plaat. Naast dat verhuisde hij van Austin, Texas naar Californië wat z’n inspiratie ook goed heeft gedaan.

Het eerste dat opvalt tijdens het luisteren van Nothing Special is het trage tempo. Ik weet niet hoe het met zijn band Okkervil River is, maar solo pakt Will Sheff het allemaal heel rustig aan. Typisch folk muziek wat zich in rustig vaarwater begeeft. Dat is geen probleem, maar het is wel aan te raden om een rustig plekje te zoeken terwijl je deze plaat gaat beluisteren. Dan komt de muziek naar mijn inziens het beste tot z’n recht.

Je moet tijdens het luisteren van Nothing Special dus erg goed bij de les blijven. Het kan in eerste instantie wat saai overkomen, maar zoals gezegd doen meerdere keren beluisteren wonderen. Na een aantal keren ga je de schoonheid van de nummers inzien en hoe mooi het allemaal wel niet klinkt. Natuurlijk, organisch en cinematisch zijn mooie termen om dit album te beschrijven.

Soms heb je bij artiesten dat hun stemgeluid direct indruk doet maken. Bij Will Sheff is dit wat mij betreft niet zo. Ik ben niet heel fan van zijn stemtimbre en het klinkt allemaal wat gewoontjes. Nothing Special moet het naar mijn mening daarom ook echt hebben van de prachtige instrumentatie waarbij het stemgeluid de ondersteunende factor is. Typisch geval van een smaak dingetje.

Al met al is deze plaat het zonder meer de moeite waard om in je rotatielijst te houden. Will Sheff’s band Okkervil River bestaat dus al zo’n 20 jaar, maar hij toont met Nothing Special aan dat hij het ook makkelijk alleen af kan. De nummers zijn traag en lang, maar als je de tijd neemt ontvouwen er zich prachtige breekbare organische liedjes. Soms heeft muziek een helende factor waarbij je gemoedstoestand in positieve zin kan omdraaien. Daar is dit album het perfecte voorbeeld van. De album titel klopt wat dat betreft niet, want dit is heel speciaal.

Uitgebracht door ATO Records