Cruz Contreras – Cosmico

Cruz Contreras - Cosmico album cover

Ben je een beetje bekend met de Americana scene, dan zal je de band The Black Lilies kennen. Ze maakten van 2009 tot 2019 naam binnen het genre en hun platen trokken veel aandacht. Maar frontman Cruz Contreras vond het tijd om zijn eigen weg te gaan en als solo artiest carrière te maken. Het eerste wat we daarvan horen is debuutplaat Cosmico.

Cruz Contreras is dus niet zomaar een naam en hij bouwde door de jaren heen een hele goede reputatie op binnen het Americana genre. Zo werkte hij samen met grote bands en artiesten zoals Turnpike Troubadours, Jim Lauderdale en Langhorne Slim. Zijn muziek projecten kregen voldoende erkenning door grote media zoals de Billboard Charts en de Americana radio charts.

Het is best opvallend dat Cruz Contreras de komende jaren als solo artiest te werk gaat. Immers stond er al een sterke band in de vorm van The Black Lilies. Maar zoals hij zelf aangeeft is het soms goed om te veranderen in je leven en dat is wat hij dan ook doet. Waarschijnlijk zal hij de routine van in een band zijn na tien jaar als saai hebben ervaren en te kijken wat er als solo artiest op zijn pad zou komen.

Cosmico met als eerste resultaat. Ik heb altijd wel interesse in dit soort Americana muziek. Het is best trage melancholische muziek en op zijn tijd wat trippy. Maar ik vind het zo zijn charme hebben en Cruz Contreras weet zijn muziek heel oprecht en eerlijk te houden. Je hoeft je niet te vervelen met deze muziek als je een goede koptelefoon hebt en een rustig plekje opzoekt.

Qua instrumentatie is er dan ook van alles te beleven op Cosmico. Zo hoor je geweldige palet aan diverse instrumentatie zoals drums, piano’s, elektronica en gitaren. Dit gebeurt allemaal op een heel kalm ritme en tempo. Op een aantal nummers weet Cruz Contreras een wat zwaarder geluid te creëren, maar ze zijn schaars. Met name heeft de muziek op dit album een heel rustig karakter en wordt er de tijd genomen.

Verandering en evolutie zijn de thema’s van Cosmico. Cruz Contreras maakte de keuze om afstand te nemen van zijn band The Black Lilies en zijn eigen gang te gaan als een solo artiest. Het levert gewoon een fantastische plaat op en ik kan er niets anders zeggen dat het van hem een hele goede keuze is geweest. Heb je interesse in trage Americana muziek met een authentiek en origineel geluid dan zit je hier helemaal goed. Dit soort solo avontuurtjes krijgen helaas veel minder aandacht dan de grote artiesten van dit moment, maar dat vind ik onterecht. Luister en je zult begrijpen waarom ik er best enthousiast over ben.