Willie Nelson – Bluegrass

Willie Nelson - Bluegrass album cover

Het is ongelofelijk, good ol’ Willie Nelson blijft maar de studio ingaan om nieuwe muziek te maken. Niet omdat het zo nodig is, want hij kan makkelijk genieten van zijn pensioen. Het is vanuit een levenslange passie voor de muziek. Eerder dit jaar konden we al genieten van een Harlan Howards cover album I Don’t Know A Thing About Love en nu gaat hij op de Bluegrass tour.

Bluegrass en Willie Nelson is een unieke combinatie en het moest er een keer van komen. De liedjes uit het repertoire van deze levende legende lenen zich uitstekend voor het genre. En dat is te merken als je luistert naar deze Bluegrass plaat. Ieder liedje, bekend en onbekend, bevat tinten van Bluegrass en het staat hem heel goed. Verwacht veel getokkel en scherpe fiddle klanken.

Ook voor dit album heeft Willie Nelson weer gekozen om samen te werken met longtime producer Buddy Cannon. Hij is al een lange tijd een vaste muziekpartner. Ze keken samen terug naar wat er allemaal al is gemaakt en hebben een mooie selectie van liedjes kunnen opstellen. Er zitten voor mij een paar herkenbare traditionele klassiekers bij, maar ook wat minder bekende nummers.

Zo wordt het nummer A Good Hearted Woman afgestoft, waar Waylon Jennings begin jaren zeventig bekend mee werd. Maar ook nummers zoals Sad Songs And Waltzes, Yesterday’s Wine en Still Is Still Moving To Me doen het hier goed. En natuurlijk mag een Bluegrass variant van Willie Nelson zijn wereldwijde hit On The Road Again niet ontbreken en hoor je ook op dit album.

Een album zoals Bluegrass laat nog maar eens horen dat Willie Nelson niet te stoppen is en gewoon rustig, op zijn kenmerkende gemak, doorgaat met muziek produceren. En hier en daar laat hij zich nog zien bij grote evenementen. Je zult hem niet kunnen aanschouwen elders in de wereld, daar is hij te oud voor. Maar dat hij nog steeds sterk staat op 90-jarige leeftijd is geen ontkennen aan.

Willie Nelson is nog steeds goed bij stem en produceert met Bluegrass wederom een knappe plaat. Ben je niet bekend met het genre en heb je interesse in traditionele instrumenten? Denk aan akoestische gitaren, fiddles, banjo’s dobro’s en mandolines. Dan is dit album een aardige introductie. Ook word je bekend met de eeuwenoude liedjes van good ol’ Willie en dat is nooit een straf om naar te luisteren.