Dallas Moore – No God in Juarez

Dallas Moore - No God in Juarez album cover

Het is weer tijd voor een nieuwe outlaw country plaat. Alweer een tijdje geleden dat er wat nieuws is verschenen binnen dit geweldige genre. Maar Dallas Moore is nog steeds alive and kicking en brengt na twee jaar een nieuw album uit genaamd No God in Juarez. Niet helemaal nieuw te noemen, want het zijn allemaal covers van honky tonk held Billie Gant.

Je zult je afvragen wie Billie Gant precies is? Dat deed ik in ieder geval wel, want ik ben helemaal niet bekend met deze country artiest. Billie Gant was een gewaardeerde Amerikaanse country muzikant en stond bekend om zijn energieke live shows. Nog steeds wordt deze honky tonk held gezien als een van de krachtigste songwriters van deze tijd.

Oke, Dallas Moore heeft dus een aantal liedjes van hem overgenomen en noemt het album No God in Juarez. Dat doet deze outlaw country artiest met een nieuwe band. De nieuwe Dallas Moore band bestaat uit Saint Nick Giese, Mike Bernal, Paul Priest en Mike Owens. Samen met nog wat andere vrienden hebben ze zich aardig weten uit te leven in de studio.

Uitleven in de zin dat No God in Juarez een ontzettend sterke plaat is geworden. Natuurlijk straalt Dallas Moore van alle kanten met zijn raw and gritty stemgeluid. Ook de instrumenten worden wederom op een hele strakke manier ingespeeld. De productie klinkt ook raw and gritty zoals je van een goede outlaw country plaat mag verwachten.

Kom je net kijken in country muziek, dan zul je je vast afvragen wat outlaw country precies is. De term werd in de jaren 70 bekend door grote country legendes zoals Waylon Jennings, Willie Nelson en Kris Kristofferson. Met het album Wanted! The Outlaws behaalde Jennings, Nelson samen met Jessi Colter en Tompall Glaser een platina album. Het was de eerste binnen het country genre.

Na de jaren 70 werd outlaw country niet meer gebruikt, totdat het in de nieuwe eeuw weer van het stof werd gehaald. Jamey Johnson is een van de bekendere nieuwe outlaw country artiesten. Dallas Moore maakt ook al een tijdje met succes outlaw country. Dat doet hij dus nog met veel overtuiging en hij is een van de weinige die nog met regelmaat nieuwe albums uitbrengt.

Met No God in Juarez bewijst Dallas Moore dat hij op de top van zijn kunnen is. Ondanks dat het allemaal cover-liedjes zijn van Billie Gant, klinkt het allemaal sterk, overtuigend en origineel. Ik houd van dit soort platen, omdat het niet gelikt klinkt zoals veel country platen van tegenwoordig. Het album heeft een eerlijk karakter en je merkt aan alle bandleden dat ze ontzettend veel passie voor het vak hebben. Je mag er van alles van vinden, maar dit is country voor de pro’s.