Dan Tyminski – God Fearing Heathen

Dan Tyminski - God Fearing Heathen album cover

Je vindt Bluegrass muziek helemaal geweldig of je vindt het helemaal niets. Het genre is uitgevonden door Bill Monroe in de vorige eeuw en is dynamiek, speels en vol met energie. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel Bluegrass artiesten en het is moeilijk om echt te onderscheiden. Dan Tyminski weet zich heel goed te onderscheiden en brengt dit jaar een nieuw Bluegrass album uit genaamd God Fearing Heathen.

Op wat voor manier onderscheidt Dan Tyminski zich precies? Hij is ontzettend ervaren als Bluegrass artiest en produceert al meer dan dertig jaar muziek. Daarnaast wordt zijn muziek gebruikt in grote massa entertainment producties. Zijn nummers verschijnen in bekende films en ook werkt deze Bluegrass man met grote artiesten van naam. Zo produceerde hij samen met de inmiddels overleden DJ Avicii megahit Hey Brother. Dat nummer hoor je overigens ook op God Fearing Heathen.

Naast dat Dan Tyminski buiten Bluegrass naam maakt, weet hij zich ook binnen het genre geliefd te maken met zijn albums. Niet voor niets heeft hij inmiddels maar liefst 14 Grammy awards bij elkaar gesprokkeld. En wordt hij ook zeer gewaardeerd door The International Bluegrass Music Association, Society for the Preservation of Bluegrass Music in America en meer.

Dit jaar brengt hij dus nieuw werk uit in de vorm van God Fearing Heathen. In de afgelopen dertig jaar heeft Dan Tyminski een ervaren band om zich heen verzameld en dat merk je aan alles als je dit album luistert. The Dan Tyminski Band bestaat uit Gaven Largent op de dobro, Maddie Denton op de fiddle, Jason Davis op de banjo, Grace Davis op de bass en Harry Clark op de mandoline.

Zoals gezegd vind je Bluegrass helemaal geweldig of je vindt het helemaal niets. Het mooie van de muziek van Dan Tyminski en God Fearing Heathen is dat het allemaal heel toegankelijk is gehouden. Het is geen pure Bluegrass muziek. Pure Bluegrass kan soms nogal lastig zijn om naar te luisteren, maar deze plaat is ook ideaal voor de normale country luisteraar.

Het heeft mij dan ook weinig moeite gekost om God Fearing Heathen als een van de betere Bluegrass platen van dit jaar te benoemen. Je merkt dat Dan Tyminski en zijn band ontzettend ervaren zijn en gewoon hele sterke Bluegrass weten te produceren. Dat kan ook niet anders als je al meer dan dertig jaar in het vak zit. Desalniettemin blijft het knap om nog steeds zo energiek te blijven klinken. Bluegrass liefhebbers kunnen met deze plaat niet verkeerd gaan.