David Adam Byrnes – Keep Up With A Cowgirl

David Adam Byrnes - Keep Up With A Cowgirl album cover

David Adam Byrnes was 19 toen hij zijn geliefde Amerikaanse staat Arkansas verliet om het te gaan maken in Nashville. Hij bracht de jaren die volgden veel door in de schrijfruimtes van Music City en schreef samen met de beste van de beste liedjesschrijvers. Daarnaast deed Byrnes genoeg ervaring op als artiest en in 2013 begon een nieuw hoofdstuk. Hij was klaar om bro-country liedjes te schrijven en volgde zijn eigen passie met het produceren van authentieke en traditionele country muziek.

Zo begon hij eigen liedjes te produceren en opende hij shows voor niemand minder dan Cody Johnson. Op aanraden van Aaron Watson, een erg populaire Texas country artiest, verhuisde David Adam Byrnes naar Texas om daar zijn unieke stijl country muziek naar de honky tonks te brengen. Dat hij inmiddels veel publiek aantrekt en zijn liedjes veel beluisterd worden mag geen verrassing zijn.

Keep Up With A Cowgirl heet zijn nieuwe plaat en de singles doen het meer dan verdienstelijk in de Texas country charts. De plaat produceerde David Adam Byrnes samen met Bart Busch. Je hoort een aantal van zijn eerdere nummer één hits en fonkelnieuwe nummers. Het eerste wat direct opvalt tijdens het luisteren van deze plaat is inderdaad hoe authentiek en traditioneel het klinkt.

Dat betekent dat Keep Up With A Cowgirl overladen is met catchy honky tonk nummers. En dat betekent ook dat er dus genoeg fiddles, pedal steels, akoestische gitaren en drums zijn vertegenwoordigd om alles lekker binnen de authentieke country traditie te houden. De muziek is wat dat betreft hoog niveau Texas country muziek. Ik begrijp het succes van David Adam Byrnes.

Naast dat de instrumentatie effectief z’n werk doet mag het stemgeluid van David Adam Byrnes ook opgemerkt worden. Aaron Watson is de persoon geweest die Byrnes naar Texas haalde en ik hoor daar wat van terug. Maar ook andere artiesten zoals een Randall King en Cody Johnson zijn goed te vergelijken. Duidelijk dat het stemgeluid van Byrnes heel goed past in de honky tonks en country muziek an sich.

Bij eerdere recensies heb ik het al geschreven, maar er mag van mij meer van dit soort krachtige country muziek geproduceerd worden. Belangrijker nog, dat het meer opgepakt wordt door het mainstream publiek. Keep Up With A Cow Girl is hoe country muziek tegenwoordig hoort te klinken en niet anders. Teksten vanuit het hart, traditionele instrumentatie en een vloeiend stemgeluid. David Adam Byrnes bewijst met deze plaat dat country muziek nog steeds op een traditionele manier kan worden geproduceerd. De concurrentie laat hij ver achter zich. Dit album is één van de beste country albums van het jaar.

Uitgebracht door Reviver Records