Zach Williams – A Hundred Highways

Zach Williams - A Hundred Highways album cover

Nashville’s Zach Williams is een verhaal apart. Hij groeide op in een liefdevol gezin, werd opgevoed door de juiste manieren en kreeg een gedegen Christelijke educatie. Alles leek zo goed te gaan, maar toen Williams besloot rock artiest te worden ging het verkeerd. Hij raakte aan de drank en drugs, iets wat zoveel rock artiesten in hun prille jonge jaren mee maken.

Maar zoals bij veel van dit soort artiesten keerde ook Zach Williams terug naar het geloof. En dat deed hem goed, want hij won met zijn debuutplaat Chain Break uit 2017 een Grammy award. Het vervolg Rescue Story kwam twee jaar later en werd ook een groot succes. Dit jaar is Williams terug met een gloednieuwe plaat A Hundred Highways.

A Hundred Highways laat nog maar eens duidelijk horen dat Zach Williams zijn Christelijke geloof volkomen heeft hervonden en omarmd. De muziek van Williams kan in het hokje country rock, maar ook Christian rock is naar mijn mening niet misplaatst. Want dat is één ding dat gelijk duidelijk wordt na het luisteren van deze plaat, het gaat alleen maar over het geloof.

Soms vind ik dat een beetje te overdreven, maar Zach Williams weet heel goed balans te houden tussen zijn country roots en christelijk geloof. Ik bedoel hiermee dat het allemaal niet overdreven Christelijk is zoals zoveel Christelijke bands het weten te brengen. Williams mijmert op A Hundred Highways meer over zijn eigen leven en hoe hij zich er doorheen worstelt. Met hier en daar wel wat hallelujahs en Jezus kreten. Maar niet heel storend.

Zach Williams heeft de gave gekregen van een geweldig stemgeluid. Als je naar A Hundred Highways luistert merk je dat meteen. Hij kan ontzettend krachtig uithalen en doet af en toe denken aan zo’n andere Nashville country artiest zoals Drake White. Het lijkt Williams allemaal heel weinig moeite te kosten om uit te pakken met zijn vocals. Wat dat betreft een genot om naar te luisteren.

A Hundred Highways is een geweldige luisterervaring en Zach Williams weet met deze plaat z’n muziek carrière en mooi vervolg te geven. Of deze plaat wederom Grammy’s gaat ontvangen is afwachten, maar de fans zullen er zeer content mee zijn. Deze man bevindt zich in het licht, heeft z’n leven op een rijtje en dan krijg je dit album als resultaat. Het mag Christian rock worden genoemd, desalniettemin is het krachtige muziek met een helend en opbeurend karakter.

Uitgebracht door Provident Label Group / Sony Music Entertainment