Michaela Anne – Oh to Be That Free

Michaela Anne - Oh to Be That Free album cover

Zoals veel mensen heeft Michaela Anne een bewogen periode achter de rug. Natuurlijk speelde de pandemie een grote rol hierin. Naast dat kreeg ze te maken met een zwangerschap, te veel drinken en haar moeder die een beroerte kreeg dat haar bijna fataal werd. Door deze vele gebeurtenissen mentaal en fysiek te overleven is ze een stuk sterker geworden en brengt nu haar nieuwe plaat Oh to Be That Free uit.

Er zat wel wat druk achter deze plaat, omdat ze genoeg positieve kritieken kreeg met eerder werk. Dat begon al met debuut Ease My Mind uit 2014. The New York Times was er erg lovend over. In 2019 hevelde ze over naar bekende platenlabel Yep Roc Records en ook album Desert Dove kreeg lovende recensies. Het album kwam in vele eindejaarslijstjes en naar mijn mening geheel terecht.

Maar aan dit succes zat dus een keerzijde en Michaela Anne worstelde de afgelopen jaren met haarzelf. Oh to Be That Free is een plaat dat vóór deze bewogen periode geschreven is. Het bleek uiteindelijk voor haar een album te worden wat ze exact nodig zou hebben in haar diepe dalen. Dit zijn voor haar helende nummers, alsof ze het schreef voor haar toekomstige persoon.

Oh to Be That Free is een geweldig stukje Americana muziek. Het is zelfs zo goed dat het kan meten met de beste uit het genre. Michaela Anne wordt regelmatig vergeleken met een Kacey Musgraves en Brandi Carlile. Daar hoor je op deze plaat zeker wat van terug, maar desalniettemin heeft ze inmiddels ook zelf een eigen geluid weten te creëren. Een verfijnd Americana geluid dat enorm veel indruk doet maken.

Dit album heeft een heel divers klankentapijt. Zo kleurt de muziek onder andere heel mooi in met scherpe violen, heerlijke piano klanken en af en toe verlegen pedal steels. Het wordt heel duidelijk op Oh to Be That Free dat Michaela Anne de jarenlange ervaring heeft met produceren van albums. Er worden steeds de juiste keuze gemaakt en dat maakt deze plaat spannend, enerverend en boeiend tot de laatste noot.

De vergelijking met Kacey Musgraves maakte ik al eerder en dat doe ik nogmaals. Alhoewel Kacey Musgraves de pop kant is opgegaan, weet Michaela Anne het nog heel netjes binnen Americana lijnen te houden. Er heerst een bepaalde authenticiteit op Oh to Be That Free en dat maakt het heel aangenaam om te luisteren. Michaela Anne is hier helemaal zichzelf en laat zich niet leiden door de mainstream.

Ik kan er simpelweg niet omheen dat Michaela Anna met Oh to Be That Free een van de beste Americana platen van dit jaar heeft gemaakt. Met een subtiele mooie inkleuring van de muziek, interessante teksten en zijdezachte stem laat ze hier horen waarom ze tot het beste van het Americana genre hoort. Michaela Anna zal ook met deze plaat ongetwijfeld veel positieve kritieken krijgen. In de toekomst hoop ik dat ze trouw blijft aan haar authenticiteit en we geen pop taferelen gaan krijgen. Dat zou zonde zijn.

Uitgebracht door Yep Roc Records