David Quinn – Country Fresh

David Quinn - Country Fresh album cover

Bij sommige country artiesten moet je gewoon even stil staan. Stil staan omdat de kwaliteit zo puur, integer en authentiek is. Een van deze country artiesten is David Quinn. Een country troubadour uit de Amerikaanse staat Illinois. Niet meteen een staat waar je country artiesten van kunt verwachten, maar hey, John Prine komt daar ook vandaan.

En John Prine is nu net een hele goede vergelijking als je de muziek van David Quinn hoort. Quinn is niet zo groot als John Prine, maar met een plaat als Country Fresh maak hij grote stappen. Het is zo’n plaat die je keer op keer opnieuw wilt horen. Dat komt doordat allemaal heel echt klinkt. David Quinn is “the real deal” waar veel country artiesten van kunnen leren.

Quinn heeft zelf zitten broeden om zijn muziek een naam te geven. Uiteindelijk kwam hij uit op Black Dirt Country. David Quinn vertelt zelf dat zijn muziek een geluid is van “mid-western” verhalenvertelling met invloeden van de grote John Prine. Ik vind het allemaal mooi, wat telt is uiteindelijk de muziek. En op Country Fresh is dit nagenoeg perfecte country muziek. Country muziek zoals het hoort te zijn.

David Quinn heeft de productie van Country Fresh zelf op zich genomen. Je merkt duidelijk dat hij ontzettend op de details heeft gelet. Er gebeurt van alles op dit album. Pedal steels, fiddles, piano’s, mondharmonica, drums, dobro’s noem maar op. David Quinn lijkt zich in de studio geen moment te hebben verveeld en zoveel mogelijk op plaat heeft proberen te persen.

Dat is zeer bewonderingswaardig en toont van lef. Zeker als je nagaat dat dit pas David Quinn’s eerste keer is dat hij achter de knoppen is gaan zitten. Samen met veel van muzikale vrienden heeft hij er een waar country feestje van weten te maken. Ongelofelijk mooi hoe Country Fresh in de oren klinkt en hoeveel details er zijn verwerkt.

Uiteindelijk komt het allemaal samen op een van de beste country nummers die ik dit jaar heb gehoord, namelijk Long Road. Dit nummer is een country ballad van onvoorstelbare schoonheid. Hoe David Quinn hier de pedal steels met fiddles weet te verbinden is magnifiek. Na dit nummer te hebben gehoord stond het voor mij vast dat Quinn niet zomaar een country artiest is. Dit is een van de betere country artiesten van onze huidige tijd.

Country Fresh klinkt dan ook echt fris. Fris in de zin dat David Quinn een ontzettend originele plaat heeft weten neer te zetten. Je hoort niet vaak dat een album productie technisch zoveel diversiteit aan sierlijke instrumentatie bevat. Daarnaast hoor je dat deze plaat is gemaakt met veel passie en liefde. Passie en liefde waarin je oude country muziek veel hoort terugkomen. Gaat dit een grote publiek aanspreken? Ik hoop het van harte, want naar mijn mening verdient een artiest als David Quinn de erkenning. Alles klopt aan deze plaat en is voor mij een van de hoogtepunten op country gebied dit jaar.

Uitgebracht door Down Home Records / Soundly Music