Jewel – Freewheelin’ Woman

Jewel - Freewheelin' Woman album cover

Het mooie aan Jewel is dat ze met haar muziek alle kanten op kan. Het gaat haar in de pop hoek makkelijk af, maar net zo goed kan ze uit de voeten met genres zoals country en folk. De laatste albums van deze dame leken een beetje op de automatische piloot te gaan, maar met Freewheelin’ Woman straalt ze een hernieuwde energie uit. Meer soul, meer vreugde en meer vrolijkheid.

In een interview vertelde Jewel dat ze voor haar albums altijd tientallen nummers van te voren klaar heeft liggen. Het waren nummers die ze al jaren eerder had geschreven en gewoon voor een nieuw album zou gebruiken. Voor Freewheelin’ Woman is ze helemaal blanco vanuit het niets begonnen met schrijven. Vandaar dat de muziek op deze nieuwe plaat naar mijn gevoel ook een stuk vitaler klinkt dan haar eerdere platen.

Natuurlijk geef ik hier niet mee aan dat haar laatste platen slecht waren. Integendeel, je merkt dat Jewel een fantastische muzikant is. Maar Freewheelin’ Woman zorgt wel net voor dat stuk extra wat je bij eerdere albums misten. Vanaf het eerste optimistische nummer Long Way’ Round weet je dat er wederom een mooie plaat staat te wachten met een Jewel in magische topvorm.

Freewheelin’ Woman is niet een geheel solo project en Jewel voegt een paar grote namen toe. Zo zingt Pat Monahan van Train een nummer mee en ook country artiest Darius Rucker verleent zijn medewerking op deze plaat. Het zijn aardige toevoegingen, maar toch schijnt Jewel het meest. Ze weet elk nummer te betoveren met haar geweldige stemgeluid en heerlijke melodieën.

Dat stemgeluid is toch wel waar Jewel veel kracht uithaalt. Op Freewheelin’ Woman klinkt haar stem dynamisch, soulvol en ze speelt met verschillende toonhoogtes. Hier merk je een duidelijk verschil ten opzichte van eerdere albums, waar het vooral redelijk generiek overkwam. Het is het stemgeluid dat ervoor zorgt dat dit album net even wat beter scoort dan haar laatste albums.

Ik vind het verrassend hoe Jewel na zoveel albums nog steeds van waarde kan zijn in de muziekindustrie. Je merkt aan Freewheelin’ Woman dat ze zich in een creatieve periode bevindt en ze lijkt een soort van bevrijd. Dat zal met name komen omdat ze nu echt vanuit letterlijk een leeg wit vel muziek moest gaan schrijven. Het heeft even geduurd voordat deze plaat er was, maar het is het wachten meer dan waard. Jewel heeft door de jaren heen een erg sterk oeuvre opgebouwd en dit album past daar prima tussen.

Uitgebracht door Words Matter Media