Dawn Brothers – Dusk

Dawn Brothers - Dusk album cover

Dat folk, country, roots en Americana muziek het ondergeschoven kindje in Nederland is dat is geen verrassing meer. Vooral jongeren geven de voorkeur aan pop, dance en andere genres. Maar toch merk je dat er steeds meer interesse gewekt wordt voor eerst genoemde genres. Dat zie je aan verschillende grote festivals zoals Tuckerville, Ramblin’ Boots en TakeRoot en het publiek wat erop af komt.

Dawn Brothers is een Nederlandse band die inmiddels een aantal jaren Americana muziek maken en op een behoorlijk niveau. De Rotterdamse band bestaat uit Bas van Holt (zang / gitaar), Levi Vis (bas / zang), Rowan de Vos (keys / zang) en Rafael Schwiddessen (drum / zang). Ze braken in Nederland door met albums Stayin’ Out Late, Classic en Next of Kin en traden zelfs op in het grote Nashville, Tennessee op legendarisch festival Americanafest. Voor nieuwe plaat Dusk deden ze een stap terug met het tourleven voor reden die bekend mogen zijn. Er was vorig jaar genoeg tijd om een nieuw album te produceren en daar hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt.

Voor de productie van Dusk reden de Dawn Brothers naar de natuur in Frankrijk. Weg van alle drukte en de concentratie maximaal en intensief op de muziek. Ze kwamen in een vakantiehuisje terecht en samen met goede vriend Tim van der Burg bouwden ze het om tot studio. Het resultaat is een strakke Americana plaat die makkelijk mee kan doen met de muziek uit het grote Amerika.

Op Dusk doen de Dawn Brothers eigenlijk alles wat je van een goede Americana plaat mag verwachten. Het getokkel op akoestische gitaren lopen vloeiend door de plaat heen en het luistert allemaal prima weg. Je hoort op een nummer als Corners of My Mind zelfs even echo’s van de grote Bob Dylan langskomen. Daarnaast is de productie best wel subtiel gehouden en doen de liedjes vooral hun werk. Puur, met gevoel en heel aanstekelijk. Het niveau zakt alles behalve in en de 8 nummers vliegen zo voorbij.

Ja, Dawn Brothers houden het niveau hoog met Dusk. De kwaliteit is duidelijk merkbaar en je hoort de ervarenheid die de groep door de jaren heen hebben verworven. Gezien de streamcijfers op Spotify loopt de band nog een beetje achter, maar dat komt waarschijnlijk toch echt doordat deze muziek Nederlanders minder aanspreekt. Maar wat mij betreft kunnen we niet genoeg van dit soort bands hebben. Zoals gezegd de populariteit groeit en andere artiesten binnen het genre als Douwe Bob en Tim Knol hebben veel succes. Neem de tijd Dawn Brothers en blijf albums van dit soort kaliber maken, dan komt het zonder twijfel goed.

Uitgebracht door V2 Records Benelux