Dawn Landes – The Liberated Woman’s Songbook

Dawn Landes - The Liberated Woman's Songbook album cover

Het is altijd fijn om een nieuw album te horen van Dawn Landes. Ze heeft inmiddels een indrukwekkend oeuvre opgebouwd en blijft iedere keer weer verrassen. Zo is het album ROW (2020) een conceptplaat over de Amerikaanse roeister Tori McClure. Ook dit jaar komt Dawn Landes weer met een conceptplaat. Dit keer over vrouwen activisme en wederom stelt ze met The Liberated Woman’s Songbook niet teleur.

Conceptplaten kunnen goed of verkeerd uitpakken. Ik ben er niet heel fan van, maar als het op een goede manier wordt uitgewerkt dan heb ik er niet veel problemen mee. Een mooi recent voorbeeld van een goed uitgewerkt conceptalbum vind ik All My Friends van Aoife O’Donovan. Heel origineel en het bevat ook simpelweg hele sterke liedjes waar je met plezier naar kunt luisteren.

Dawn Landes heeft een soort van hetzelfde thema als het album van Aoife O’Donovan. Ook op The Liberated Woman’s Songbook schijnt er een licht over vrouwen in het verleden. De songs op dit album komen van The Liberated Woman’s Songbook, origineel gepubliceerd in1971. Het doel van Dawn Landes is om de stem van de vrouw weer te laten gelden.

De liedjes zijn dus niet origineel, maar zijn in een nieuw jasje gestoken door Dawn Landes. Dat deed ze niet alleen, want er doen grote namen mee om het album vorm te geven. Zo werd er samengewerkt met de bekende producer Josh Kaufman (Bonny Light Horseman, Cassandra Jenkins). Maar natuurlijk mogen de vrouwen niet ontbreken en je hoort ze dan ook op The Liberated Woman’s Songbook. Onder andere Emily Frantz (Watchhouse), Kanene Pipkin (The Lone Bellow) en Lizzy Rose (Violet Bell) doen mee.

The Liberated Woman’s Songbook is een prettige luisterervaring en heeft genoeg te bieden als je houdt van singer-songwriter muziek. Toch moet ik stellen dat dit album meer bedoeld is voor de teksten. De liedjes zijn prima in orde, maar het verhaal is in dit geval het meest essentieel. Dawn Landes is op een missie en probeert vrouwen op de voorgrond te laten treden.

Zoals gezegd vind ik het altijd fijn om nieuwe muziek van Dawn Landes te horen. Ze heeft in het verleden prachtige albums geproduceerd en ze is naar mijn mening een van de betere singer-songwriters van het moment. Ook een album zoals The Liberated Woman’s Songbook levert kwaliteit, alhoewel de teksten in dit geval belangrijker zijn dan de muziek. Dit album is een mooie toevoeging aan haar uitgebreide oeuvre en mag door iedere liefhebber van folk muziek gehoord worden.