Kimmi Bitter – Old School

Kimmi Bitter - Old School album cover

Ze bestaan nog steeds: classic country artiesten. Artiesten waarbij het niet om geld en bekendheid gaat, maar om de liefde voor het genre. Ze zullen geen stadions vol krijgen met massa’s mensen, maar de ultieme country liefhebbers weten ze te vinden. Kimmi Bitter is zo’n classic country artiest en laat dit jaar voor het eerst van zich horen met debuutalbum Old School.

Kimmi Bitter toert al een tijdje door heel de Verenigde Staten met haar band The Westside Twang. Bandleden zijn Willis Farnsworth (gitaar), Ben Neal (bass) en Justin De la Vega (drums). Ze weten op Old School een geweldig traditioneel country geluid neer te zetten en de muziek doet heel sterk verlangen naar oude tijden van weleer. Dit zijn talentvolle muzikanten met veel liefde voor het genre.

Vroeger domineerden artiesten zoals Patsy Cline, Loretta Lynn en Tammy Wynette de country charts. Luister eens naar de muziek van deze legendarische country artiesten en je zult merken dat het tegenwoordig nog steeds sterk staat en dat er binnen het genre ontzettend veel te ontdekken valt. Het zijn goede tekenen dat een artiest zoals Kimmi Bitter met Old School de traditie levendig houdt.

Want Old School bevat alles wat je van een classic country plaat mag verwachten. De Gretch gitaar van Willis Farnsworth klinkt als een pedal steel en brengt een fraai authentiek geluid. De producers van de oude Nashville Sound kwamen met achtergrondkoortjes en dat is ook wat je op Old School veel hoort terugkomen. Het versterkt het jaren zestig gevoel. Maar ook de stem van Kimmi Bitter doet veel denken aan vroeger.

Inmiddels krijgt Kimmi Bitter erkenning voor wat ze met haar band allemaal doet. Zo kreeg ze veel loftuitingen voor haar optreden op het recente Americanafest in Nashville. Ook ontving ze een nominatie voor de prestigieuze San Diego Music Awards. Dit betekent dat er in de Verenigde Staten tegenwoordig nog genoeg aandacht is voor dit soort traditionele country en gelukkig maar.

Kimmi Bitter kan dan ook uitkijken naar een mooie toekomst. De shows blijven komen en een album zoals Old School doet alleen maar bijdragen aan het bereiken van een groter publiek. Dit soort country zal geen stadions vol krijgen, maar dat er nog steeds markt voor is dat is duidelijk. Ben je bekend met country van de jaren zestig, dan zul je dit album geweldig gaan vinden. Ben je er niet bekend mee en heb je interesse in de roots van het genre, dan kan je met dit album een mooi begin maken.