Del Barber – Almanac

Del Barber - Almanac album cover

Del Barber mag in Nederland dan niet zo bekend zijn, in Canada maakt hij naam met zijn Americana muziek. Zijn albums worden door de Canadezen veel beluisterd en hij is maar liefst drie keer genomineerd voor de prestigieuze Juno awards. Dit jaar heeft hij een nieuw album uitgebracht genaamd Almanac. Of hij een Juno award gaat winnen weet ik niet, maar dit album is wel ontzettend lekker zeg.

Almanac is geschreven op de boerderij van Del Barber ergens nabij Winnipeg. Daar leeft hij een rustig leven met zijn vrouw en twee kinderen. Het was dan ook de bedoeling tijdens het schrijven van dit album om alles zo simpel mogelijk te houden. Een goede reflectie hoe deze Canadees zijn leven leidt. En dat is hem naar mijn mening goed gelukt.

De kracht van Almanac zit hem in de eenvoud. Zowel qua teksten als qua instrumentatie. De teksten zijn ongecompliceerd, niet moeilijk en over het dagelijkse leven. Del Barber mijmert over heel eenvoudige dingen zoals het onderhouden van zijn tuin, boodschappen doen in de supermarkt en reisjes maken met vrienden. Het leven hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Naast dat de teksten van Almanac simpel van opzet zijn is ook de muzikale inkleuring simpel gehouden. Del Barber heeft inmiddels een ervaren band om zich heen verzameld en de instrumentatie is heel subtiel ingekleurd. Het bekende recept, zoals gitaren, drums, piano en hier en daar wat pedal steels. Het bevindt zich allemaal in heel rustig vaarwater.

Soms kunnen dit soort albums saai zijn en niet prettig om naar te luisteren. Maar Del Barber maakt met Almanac een zeer sterke indruk, ondanks dat hij toch al een tijdje bezig is met muziek produceren. Zoals gezegd zit de kracht in de eenvoud, maar ik vind het een prettige luisterervaring en je krijgt na het luisteren een voldaan gevoel. Dit is fijne Americana.

Almanac is geen grootste Americana plaat en echt geschikt voor de fijnproever van het genre. In Canada heeft hij in ieder geval succes met zijn muziek en ik zie niet in waarom dit niet kan overwaaien naar Europa. Ook dit soort albums kunnen het naar mijn mening goed doen in onze contreien. Eenvoud is dus het woord om dit album en de muziek van Del Barber te omschrijven. Soms moet muziek er gewoon voor zorgen dat je de dagelijkse sleur even vergeet en kan genieten van simpele melodieën. Dat is waar dit album uitstekend in is geslaagd.