Rodney Crowell – The Chicago Sessions

Rodney Crowell - The Chicago Sessions album cover

Rodney Crowell hoeft niet meer zo nodig. Hij heeft immers alles bereikt wat je kunt bereiken als een artiest. Naast een aantal Grammy awards heeft hij fantastische albums uitgebracht en weet zijn weg ook goed te vinden als schrijver en producer. Maar zoals een professionele muzikant stopt de muziek nooit en vandaar dat er met The Chicago Sessions alweer een nieuw album is.

Ik vind overigens de titel een ietwat ongelukkige keuze. Het lijkt erop dat The Chicago Sessions een live album is of wat restjes van eerdere producties. Maar niets is minder waar, dit album is nagenoeg een geheel nieuwe plaat met het grootste gedeelte nieuwe nummers. De album titel is gekozen, omdat Rodney Crowell altijd al muziek heeft willen maken in Chicago. De stad waar veel goede muziek vandaan komt.

Wie ook uit Chicago komt is Jeff Tweedy van de band Wilco. Deze indie band bracht recent een country plaat uit. Was ik niet heel enthousiast over, maar het trok de aandacht van Rodney Crowell. Vandaar dat The Chicago Sessions als producer Tweedy heeft. Eerlijk gezegd heeft een artiest als Crowell dat niet nodig, maar meer mensen meer vreugde.

Er wordt gezegd dat The Chicago Sessions doet denken aan de eerste paar platen van Rodney Crowell. Vind ik niet helemaal terecht, want dat werk is van ongekende kwaliteit. Dit nieuwe album is niet heel slecht, maar we hebben het allemaal al eerder gehoord. Leuk als je nog niet bekend bent met deze muziek veteraan en veel herkenning voor de fans.

Het is knap dat Rodney Crowell toch gewoon blijft doorgaan met albums produceren. Hij kan ook besluiten om van zijn pensioen te genieten. Maar ik blijf albums zoals The Chicago Sessions toejuichen. Ik ben een echte album luisteraar en er kunnen geen genoeg albums zoals deze zijn. Het is simpelweg wederom 40 minuten genieten van een levende legende binnen het country genre.

In het verleden heeft Rodney Crowell een aantal albums gemaakt met zijn goede vriendin Emmylou Harris. Ik hoop dat ze dat in de toekomst een vervolg willen geven. Dit soort samenwerkingen leveren altijd goede muziek op en uiteraard is het altijd fijn om Emmylou te horen. The Chicago Sessions dus, een uitstekende toevoeging aan het oeuvre van de beste man. Voor de fans een leuke toevoeging en voor de nieuwkomers een interessant album om mee te beginnen. Er zit gelukkig nog genoeg in het muziekvat, laat nieuw werk maar komen.